Kort verslagje Egypte-Qatar-Koeweit - Reisverslag uit Doha, Qatar van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu Kort verslagje Egypte-Qatar-Koeweit - Reisverslag uit Doha, Qatar van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu

Kort verslagje Egypte-Qatar-Koeweit

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

29 November 2012 | Qatar, Doha

Hallo iedereen,
Wat een gekkenwerk, ik zit nu op het vliegveld op weg naar Koeweit en heb eindelijk tijd voor een verhaaltje :) Dit zal dan ook mijn enige verhaaltje over deze reis zijn, de rest schrijf ik in mijn nieuwsbrief waarvoor je je aan kunt melden via www.jacquelinevandooren.com. En via Twitter deel ik het meest actuele nieuws. Hier voor één keer een persoonlijker, informeler verhaal

1 night in Caïro
Ik heb hier echt (weer!) een geweldige tijd. Zaterdagmiddag 24 november vertrok ik richting Qatar. Omdat ik toch over moest stappen in Caïro besloot ik daar maar wat langer te blijven om mijn vriend die ik in Koeweit had ontmoet te bezoeken. Goeie keuze, Caïro is geweldig! Ik had er helaas maar 1 nachtje te besteden maar we hebben er het meeste van gemaakt. Het plan was eerst om naar de piramides te gaan, maar helaas kon dat door de protesten niet doorgaan. Super jammer, maar het alternatief was niet slecht: de oude stad bezoeken en een boottochtje over de Nijl! In de stad kwamen we ook nog langs een verlovingsfeestje. Het bruidspaar was erg blij dat er een buitenlandse gast was (ik dus) en wilde maar al te graag met me op de foto en video! We kregen het beste plaatsje vooraan om te kijken naar de live zanger en band. Toch een tikkie apart als je die mensen niet kent haha, dus maar snel weg gegaan.
Caïro komt op mij over als het Parijs van het Midden-Oosten, geweldig cultureel en historisch. En het is er zo'n heerlijke chaos! I love it. Het verkeer is inderdaad doodeng, het lijkt steeds alsof je voetgangers aanrijdt danwel zelf aangereden wordt, maar op de een of andere manier gaat het (bijna altijd) goed. En zo niet, geen ramp, handje schudden en weer verder rijden in je auto vol deuken. Even goeie vrienden.
We zijn ook nog langs het Tahrir plein gereden, waar nu weer hele grote demonstraties zijn omdat de nieuwe President, Morsi, de macht niet wil delen...

Qatar
Goed toen moest ik de volgende morgen alweer vroeg weg, op naar Qatar! Uiteindelijk ging ik daar de eerste dagen couch surfen. Dat betekent op de bank slapen bij een vreemde, maar wel veilig :) mijn host was erg aardig, rustig ook. We hebben samen gegeten maar meer ook niet. Prima, ik had toch iets beters te doen: de klimaattop!

Toen ik nog in Koeweit zag had ik stiekem al gezien dat de VN Klimaattop hier gehouden zou worden. Ik dacht al: mooie kans om weer terug te gaan! En uiteindelijk is het ook gewoon gelukt, omdat ik voor de Jonge Democraten (jong D66) verslag uit breng. Aankomende zaterdag komt mijn collega uit Nederland hier aan, maar ik heb ook internationale collega's van de overkoepelende organisatie 'International Federation of Liberal Youth' (Iflry). Maandag was ik wel alleen, maar dat ging allemaal goed. Ik heb de opening vanaf de gereserveerde pers/NGO tribune gevolgd in de zaal zelf, in plaats van in de zaal er naast via video. Ontzettend indrukwekkend voor me om dit te zien! Ik droom al zo lang van de VN en nu was ik zelfs niet in een lege zaal (in New York gezien) maar in een volle! Ik maakte er een soort deel van uit! Echt geweldig...
Verder heb ik de afgelopen dagen de conferenties bijgewoond. Er zijn 3 hoofd vergaderingen die door lopen, en daarnaast zijn er heel veel "side events" zoals lezingen en debatten. De grote conferentie is leuk, daar draait het natuurlijk om, maar het is wel langdradig. Iedereen die voor het eerst aan het woord komt bedankt eerst Qatar, de organisatie, de bevolking, de voorzitter van de vergadering en de collega's. Van de 3 minuten spreektijd is er dan dus al 1 voorbij. Dan zijn er 2 minuten om lekker wollig te vertellen dat ze het onderwerp belangrijk vinden en dat ze het ingenomen standpunt steunen. Meestal is dat standpunt dat er nog over vergaderd moet worden. Ik heb ook een informele consultatie bijgewoond, in een klein zaaltje met ongeveer 7 landen vertegenwoordigd. Daar werd gesproken over de rapportering aan de koepelorganisatie. Het onderwerp zelf werd niet besproken, alleen wat er aan die organisatie gemeld moest worden over waar ze stonden in het proces. En alleen hier al werd er gesproken over punten, komma's en synoniemen.... Af en toe vraag je je af wat er nou écht gebeurt. Maar de echte onderhandelingen vinden dan ook vooral plaats achter gesloten deuren, en "in de wandelgangen". Volgende week gaan we zien wat daar uit komt!

Verder heb ik lezingen van het IPCC bijgewoond over vernieuwbare energiebronnen en over risico management: gevolgen van klimaatverandering proberen te voorkomen of er zo snel mogelijk op inspelen om rampen te voorkomen, zoals Europeanen die aan de hitte bezwijken, overstromingen, enz. Dit laatste vond ik ongelofelijk boeiend omdat het natuurlijk ook aansluit op mijn studie.

Ik ben inmiddels geland in Koeweit. Ik ga zo eerst naar de ambassade en daarna naar vrienden, bij hen verblijf ik ook hier. Leuk om iedereen weer te zien denk ik! Zaterdagavond ga ik weer terug. Zondag is een vrije dag, dan gaan we met het D66 netwerk alles bespreken, en een beetje sightseeing doen. En dan vanaf maandag alleen nog maar fulltime de conferentie. Spannend!

Heel veel liefs vanuit alle plaatsen in het Midden-Oosten die ik nu al gezien heb haha

  • 29 November 2012 - 09:34

    Annemarie:

    hee Jacq, wat een interessante avonturen weer! Kan me goed voorstellen dat het gaaf voelt om deel uit te maken van een VN-organisatie! Het wollige praten over niet de inhoud komt me bekend voor van een VN-Mensenrechtenraadsimulatie die ik pas bij BuZa heb gedaan. Veel succes verder en plezier natuurlijk! Tot snel!

  • 29 November 2012 - 10:25

    Vera Borsboom:

    He Jacqueline, wat leuk dat je dit mag doen! Volgende keer dat je in Cairo bent moet je me niet vergeten te vertellen dat je langs komt... Ik woon hier inmiddels en je bent altijd welkom! geniet van Kuwait. xx

  • 29 November 2012 - 10:29

    Oma:

    Ik vind het de moeite waard. Heel fijn op deze manier iets over jou en alles waar je mee bezig bent, te lezen. Bedankt hiervoor. Je oude oma heeft hiervoor en zeker voor jou, nog steeds veel interesse. Liefs, oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Hier vind je verslagen van mijn reizen naar de Balkan, India en China, en de Arabische Golf.

Actief sinds 14 Jan. 2010
Verslag gelezen: 10786
Totaal aantal bezoekers 74915

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 24 Maart 2015

Australië

26 April 2014 - 10 Mei 2014

Tunesische bruiloft

24 November 2012 - 09 December 2012

Klimaattop Qatar

31 Januari 2012 - 03 Juli 2012

Arabische Golf

18 Februari 2010 - 12 Augustus 2010

Jacqueline op weg naar Tibet!

01 Mei 2008 - 15 Oktober 2008

OFN uitwisseling met Kosovo en Servie

Landen bezocht: