Australië - Reisverslag uit Coolangatta, Australië van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu Australië - Reisverslag uit Coolangatta, Australië van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu

Australië

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

23 Maart 2015 | Australië, Coolangatta

Daar zijn we dan weer, met een bijzonder reisverhaal! Dit keer geen vrijwilligerswerk of stage, geen maandenlange reis, geen arm land, maar Australië. Omdat Vicky daar een jaar aan het reizen is met Maurice vond ik dat wel het perfecte excuus om daar eens te gaan kijken. Ze is er al jaren vol van, dus het moet wel bijzonder zijn! Nou dat is het zeker gebleken. Een heel eigen cultuur en natuur. Het voelt ook gek om aan de andere kan van de wereld te zitten. Nog 12 uur en dan vlieg ik weer naar huis, maar graag deel ik wat hoogtepunten met jullie.....

Mijn reis begon met 1,5 dag overstap in Kuala Lumpur (Maleisië). Ik vond het geweldig om weer even voet op Aziatische bodem te zetten. Lekker warm en benauwd, heerlijke (en minder heerlijke) geuren, mooie kleuren, vreemde letters. Fantastisch. In die 1,5 heb ik nog heel veel gezien van de stad, mede dankzij de zowaar niet eens zo toeristische hop-on, hop-off tour. Ook ben ik naar de Batu Caves geweest, een grot met hindoeistische beelden en tempels. Soms kitsch, soms erg mooi. En ik heb er heerlijk gegeten.

En toen moest de echte reis natuurlijk nog beginnen. Heel leuk als je op het vliegveld opgewacht wordt door zo'n goeie vriendin! We waren allebei best zenuwachtig bleek. Hoewel we elkaar al ongeveer 15 jaar kennen en we ook het afgelopen jaar veel contact hebben gehouden, is het toch anders als je elkaar op reis ziet. Maar het bleek als vanouds gezellig met veel gelach.

We ontmoetten elkaar in Melbourne, en dat is ook wel de mooiste stad die ik in Australië heb gezien. Romantische Victoriaanse architectuur, vriendelijke en toegankelijke mensen, iedereen doet er z'n eigen ding. En alles is heel comfortabel: de kleding die mensen dragen (Hardloopschoenen of slippers), overal gratis toiletten, hoe alles aangeduid is. Een warm bad. Hoewel het de eerste dag regende haha. Vicky en Maurice gaven me een kijkje in hun leven in Melbourne, nu en vroeger. Fijn om beelden te krijgen bij haar universiteit en haar vrienden!

Na een paar dagen de stad te hebben bekeken en te zijn bijgekomen van de jetlag (die echt heel erg meeviel!) gingen we on tour: we gingen de Great Ocean Road rijden met z'n drieën. Dat is een weg langs de oceaan ;) met onderweg veel moois. Direct uit de stad vond ik het al geweldig om te zien hoe groot en landelijk het daar wel niet is. Voor Vicky en Maurice was dit al de normaalste zaak van de wereld, maar ik bleef mijn ogen uit kijken. Tijdens de driedaagse tour zijn we gestopt bij (al dan niet deels verbrande) bossen, een waterval, strand, strand, duinen, strand, koala's (en totaal niet mensenschuwe vogels, waar ik heel bang voor blijk te zijn), één kangoeroe, en we zijn langs emu's en alpaca's gereden. Schitterend! En meteen wat dieren van de 'to see' lijst kunnen strepen...

De dagen vlogen voorbij en ik moest Maurice alweer gedag zeggen. In Sydney ging ik met Vicky echte meidendingen doen: shoppen, high tea, en naar de opera. Dat laatste was natuurlijk wel heel bijzonder. Ik heb het Opera House nu van buiten en van binnen gezien, én vanaf de overkant, én vanaf de veerboot naar de dierentuin. De opera, Madama butterfly was fenomenaal, van decor tot zang. In de dierentuin heb ik trouwens ook nog heeeel lang naar de koala's staan kijken, die zowaar wakker waren! Dat zijn ze maar 4 van de 24 uur per dag.. Ze zijn echt zo schattig als je je voorstelt :)

Toen vloog Vicky terug naar Melbourne, om vanuit daar met Maurice naar Nieuw-Zeeland te gaan. Wel jammer, want het was zó ontzettend gezellig! Maar voor ons beide lagen er nog mooie avonturen voor ons. Voor mij onder andere het volgende:

De Blue Mountains, op een paar uurtjes treinen vanaf Sydney. Ik verbleef in een heel gezellig hostel, en ben een dag met wat medereizigers de bergen in gegaan. Schitterend. Want waar het bovenaan rotsachtig en bloedheet is, is het verder naar beneden steeds dichter begroeid met heerlijk geurende Eucalyptusbomen. Ook wordt het steeds meer regenwoud. Ik heb dat later op nog meer plekken gezien en vind het echt heel bijzonder. Het is net zoals ze nabouwen in dierentuinen haha maar dan echt! En meer vogels, en meer regen, en meer hoogteverschil.
Byron Bay, waar ik heb leren surfen! Ge-wel-dig. Ontzettend leuke, relaxte surfschool en ze gaven je board gewoon een zetje, zodat je zelf alleen nog maar op hoefde te staan. Dat kan ik heel goed! Later bleek dat zelf een golf uitkiezen en dan naar de golf toe peddelen ongeveer 100 keer zo moeilijk is... Maar hee, ik heb op een plank gestaan! En het is me zelf ook een aantal keer gelukt. Verder is Byron Bay ook een relaxt, beetje hippie achtig dorpje. Mensen picknicken in het park of op het strand, er zijn veel yoga achtige activiteiten. En helaas ook veel irritante, feestende backpackers. Bleek al in Sydney dat ik toch niet helemaal in dat wereldje pas, ik ben net wat ouder, wil veel zien en doen in korte tijd, en ik heb wel iets te besteden. De meeste backpackers die ik tegenkwam werken vooral en hebben heel af en toe eens geld om iets te doen. Veel mensen zaten maar een beetje saai op hun kamer te zitten, en ze waren ook niet heel open naar elkaar. Gelukkig ontmoette ik ook nog wel andere mensen, en aardige backpackers :)

Great barrier reef was natuurlijk een hoogtepunt! Vanaf Airlie Beach ging ik met een dagtour mee op een boot naar Whitsunday Island. Dat is een hagelwit bounty strand, niks van de reclame is overdreven. Ik vond het zo surrealistisch om daar te zijn! Echt meters wit strand met maar weinig toeristen, en ik was daar gewoon! Prachtig turquoise zeewater.. Niet te geloven. Daar in de buurt heb ik ook voor het eerst in m'n leven gesnorkeld. Tussen het rif, koraal, vissen, anemoontjes... Ook dat is erg bijzonder om te zien. Enkele meters bij me vandaan dreef ook een steen in zee, dat bleek later een schildpad te zijn! Bizar.

Tenslotte ben ik nog een keer op dagtour geweest in Cairns. Door een naderende cycloon zijn m'n tripjes naar het great barrier reef daar, en het regenwoud waar ook krokodillen zitten, afgezegd. Maar, gelukkig kon ik wel nog een dag naar een ander stuk regenwoud: Tablelands. Dat bleek uiteindelijk een schot in de roos want we hadden een hilarische gids waardoor het super gezellig was. Niks suffe kennismakingsspelletjes, hij creëerde zelf gewoon een relaxte sfeer. Ik was wederom verbaasd door de REGEN in het regenwoud. We liepen de hele dag in zwemkleding want of het regende, of we zwommen (of we zaten in het busje, waar geen regels golden). Maar het was helemaal niet zo warm! En toen we bij de waterval aankwamen waar Peter André de clip van Mysterious Girl heeft opgenomen, was het zelfs hartstikke koud en het waaide hard. Die halve waterval woei zo m'n gezicht in, voor m'n gevoel. Dat had ik niet verwacht en ook daardoor moest ik zo hard lachen! Zit je dan, in tropisch regenwoud, waar een exotische clip is opgenomen. Waar trouwens ook de reclames van Herbal Essences zijn opgenomen. En je hebt het hartstikke koud en er waait water in je gezicht en probeert een beetje soepel over de rotsen te klimmen... Maar het is hartstikke glad. Super komisch! Van onze gids moesten we ook nog allemaal de haardip doen, dat was ook wel grappig.

In Cairns verbleef ik trouwens in een kamer bij iemand via AirBnB. Hoewel ik echt m'n eigen ruimte mis, was dit ook wel leuk want ik had het buurtzwembad praktisch voor mij alleen. Later kwam er ook nog iemand couchsurfen en dat was ook gezellig zo met z'n drieën. Verder heb ik dus in hostels geslapen, meestal in dorms maar soms alleen. Echte hotels zijn onbetaalbaar (of ik vind het onzin zoveel te betalen). Verder is Australië duurder dan Nederland. Er zijn alleen gratis toiletten, gratis drinkwater in taps op straat, en het openbaar vervoer is meestal goedkoop, verder is alles echt duur. En het eten is er niet bijzonder lekker, ik vond het Aziatische nog het best (afgezien van Maurice zijn kookkunsten, met o.a. kangoeroe op de barbie). De mensen zijn erg vriendelijk, vragen altijd "hi how are you?" in winkels en ze willen je altijd helpen. Ze zeggen altijd "no worries" en lijken die ook niet echt te hebben, rustig aan is het motto. En er wordt volgens mij amper gestolen, zelfs op stranden zie je mensen gewoon met hun waardevolle spullen, en die ook achterlaten als je gaat zwemmen.
Had ik al verteld over de mooie natuur? Echt alles is hier anders, andere bomen, bloemen, dieren. Er zitten heel veel kaketoes (wit met gele kuif, mooi, maar ze krijsen heel lelijk) en vanochtend zag ik een leguaan van 40 centimeter, gewoon in het park! Je blijft lekker om je heen kijken :) het was een mooie reis!

En de foto's plaats ik woensdag, Nederlandse tijden... Eerst nog even 22 uur terugvliegen en 10 uur overstaptijd zien door te komen! ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Hier vind je verslagen van mijn reizen naar de Balkan, India en China, en de Arabische Golf.

Actief sinds 14 Jan. 2010
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 73990

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 24 Maart 2015

Australië

26 April 2014 - 10 Mei 2014

Tunesische bruiloft

24 November 2012 - 09 December 2012

Klimaattop Qatar

31 Januari 2012 - 03 Juli 2012

Arabische Golf

18 Februari 2010 - 12 Augustus 2010

Jacqueline op weg naar Tibet!

01 Mei 2008 - 15 Oktober 2008

OFN uitwisseling met Kosovo en Servie

Landen bezocht: