Stage en zelfstandig Koeweit verkennen - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu Stage en zelfstandig Koeweit verkennen - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu

Stage en zelfstandig Koeweit verkennen

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

25 Februari 2012 | Koeweit, Koeweit

Hallo iedereen!
Ik zit hier alweer bijna een maand en het bevalt heel goed. Ik heb me vooral op de stage gericht, en in de weekenden probeer ik zoveel mogelijk van de stad te genieten.

De stage begon rustig, maar na 1,5 week kwam opeens de drukte en nu zit ik volop in het werk. Wel heel erg leuk, het is nuttig, praktisch, en belangrijk! Verder zeg ik er zo op internet maar even niks over, half maart kan dat wel. Ik moet ook veel samenwerken met collega's en dat is erg leuk. En handig ook want zij spreken Arabisch. Daarnaast maak ik nog wat vorderingen met m'n scriptie, maar dat zal wel weer sneller gaan als ik naar Bahrein ga. Ik zou in eerste instantie rond 14 februari daar heen gaan, maar uiteindelijk is besloten dat niet te doen in verband met de veiligheid. Op die dag was het namelijk precies een jaar geleden dat de opstanden waren begonnen en ook dit jaar waren er protesten, wederom hard neergeslagen door de autoriteiten. Er zijn zelfs westerse activisten opgepakt en het land uitgezet. Dus dat project staat nu even in de koelkast.

In de weekenden ga ik dus lekker op stap, op ontdekking door de stad en het culinaire leven van Koeweit. Ik vind dat er een hele prettige sfeer hangt hier. Het is echt een 'global village': klein, maar zo divers! Mensen in traditionele Arabische kleding (vrouwen volledig gesluierd, mannen... ook zo goed als); jongeren in de laatste mode en Gucci etc.; Westerse expats; en de Aziatische expats, die lekker in hun eigen taal babbelen en af en toe ook in sari gekleed gaan. Ontzettend leuk die afwisseling! En zo kijken ze ook niet zo vreemd op van mijn verschijning ;)

Verder heb ik nu wat mensen leren kennen buiten de ambassade, voornamelijk via CouchSurfing. Rian nog bedankt voor de tip! Want mensen zijn hier vooral gericht op hun familie, en er zijn ook amper backpackers, dus het is inderdaad lastig om mensen te ontmoeten. Met één meisje had ik afgesproken om koffie te drinken maar uiteindelijk gingen we ook nog een rondje door de stad rijden in haar auto: een Porsche, die ze voor haar eindexamen had gekregen. Volgende keer zal ik foto's maken!! Ze ziet het als haar missie om me een goede indruk van het leven in Koeweit te geven dus dat wordt vast hartstikke leuk.

Ik ben ook een dag buiten de stad geweest. Een kennis van de ambassadeur had ons uitgenodigd op een boerderij, dus samen met wat collega's en hun gezinnen gingen we daar heen. Onderweg nog wat stukjes olie industrie gezien en kamelen. We hebben daar gebarbecued, super lekker! Die scheiding tussen mannen en vrouwen was wel even wennen, ik liep automatisch achter de mannen aan totdat ik besefte dat wij als vrouwen natuurlijk ergens apart zitten. Maar ze nemen je niks kwalijk en zijn vol begrip voor onze situatie, ontzettend aardig en gastvrij. Op straat is dat ook wel zo, iedereen helpt je. Vandaag zat ik in een verkeerde bus en er was een man of 5 die zich ermee ging bemoeien om maar te zorgen dat ik op de goede plek terecht zou komen!

Dat brengt me op dit weekend. Dat beloofde heel bijzonder te worden omdat het de nationale feestdagen zijn (onafhankelijkheid van Engeland en bevrijding van Irak in 1991). Maar tot nu toe heb ik er helaas weinig van gezien haha. Gisteren ging ik eten bij een collega. Vanaf daar zouden we uitzicht hebben op de vliegshow, maar blijkbaar werd die niet gister gehouden, want uiteindelijk hebben we geen enkel vliegtuig gezien! Gelukkig was het verder heel gezellig en hebben we lekker gegeten. En vandaag zou de grote optocht zijn: auto's versierd met de nationale kleuren en kinderen die de auto's vervolgens onderspuiten met foam (zoiets had ik vernomen). Maar vanochtend regende het opeens. Dat gebeurt hier bijna nooit. Dus ik heb 's ochtends lekker rustig aan gedaan, wat tv gekeken. Toen toch maar op pad gegaan. Stromende regen, bijna geen versierde auto te bekennen... Dus toen ben ik maar weer terug gegaan, lekker pizza gehaald om de hoek (pas voor het eerst!) en nu zit ik weer op de bank achter de computer haha. Ben benieuwd of het morgen nog iets gaat worden, dan zou er ook nog wat bijzonders zijn. Maar goed, we maken er gewoon wat van, ik ben maandag zelfs ook nog vrij dus ik ga gewoon lekker de stad verder ontdekken! Ik blijf het een heerlijk gevoel vinden om zo je weg proberen te vinden in een totaal vreemde stad. En het is ook wel fijn om weer even in een stad te wonen, waar elke voorziening een taxiritje bij je vandaan is!

Oja en nog leuk nieuws: woensdagavond komt de tweede stagiair. Een jongen uit Nederland. Dus dan zijn we straks met z'n tweeën hier, dat lijkt me wel gezelliger.

Tot een volgende blog!

x

  • 25 Februari 2012 - 18:04

    Oma:

    Jacqueline, erg leuk om weer iets van je te horen.Ik krijg de indruk (en dat schrijf je ook) dat je het heel erg naar je zin hebt.
    Prettig voor jou. Ik zal proberen jou op 1 maart te bereiken. Liefs, oma

  • 25 Februari 2012 - 20:13

    Eefje:

    Geen versierde auto's maar wel verklede meisjes zo te zien. Leuk verhaal, en fijn dat je stage en de stad zo goed bevallen. Geniet ervan!

  • 27 Februari 2012 - 19:04

    Anzjela:

    He Zjaks! Klinkt goed :) Doet me denken aan mijn eerste weekjes Berlijn, veel te ontdekken en nog een klein sociaal netwerkje (dat zo te lezen ook wel goed komt, je kiest je vrienden wel uit zeg, met Porsche!). Luistertip: Phill Collins met 'on my way' heb ik toen veel geluisterd :). Ben ook heel nieuwsgierig wat je inhoudelijk doet, vertel daar maar meer over als het kan! Bij mij gaat alles goed, we hebben nu de eerste interviews gedaan en dat is echt heel indrukwekkend en super interessant. Daarnaast zijn we hele weekenden op stap naar natuur en steden. En 30 maart komt Dick langs en heb ik een weekje vrij, heel fijn! Heb je trouwens een adres daar waar post heen kan? Veel liefs uit Groblersdal (ook een soort global village of eh.. town).

  • 28 Februari 2012 - 12:37

    Gerda:

    Hey Jacqueline,
    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en hoe het tot nu toe bevalt! Veel succes en plezier nog en hopelijk is die nieuwe stagair een beetje gezellig ;)! xx
    PS: hele fijne verjaardag alvast!!!

  • 02 Maart 2012 - 08:41

    Behnam Naderi:

    Beste Mevrouw van Dooren,
    Ik heb net op De Pers van 2-2-2012 iets over u stage gelezen.
    Ik weet het niet waarom u verkeerde naam voor Perzische golf gekozen.
    A.... Golf bestatt niet.Ik wacht wel af voor uw corrigeren,anders ga ik overal misbruik melding over naam van Perzische golf doen.

    Met vriendelijke groeten,

    Behnam Naderi

  • 03 Maart 2012 - 10:44

    0pa En Leni ! ! ! ! :

    Hoi Jacqueline,
    Door drukke werksaamheden heb ik niet op tijd vòòr je verjaardag onze felicitaties doorgestuurd.( smoes! )
    daarom een paar dagen te laat: van harte gefeliciteerd met je 24 ste verjaardag.
    Het was misschien niet zo leuk zo ver weg ( alleen ?) je verjaardag te vieren, maar van de andere kant: het is wel lekker rustig dan. (?)
    Uit je blog kon ik opmaken dat je het redelijk goed naar je zin hebt, maar van "conflictsituaties" heb je misschien niets gemerkt.
    Ik zal maar niet vragen, of het mooi weer was op je verjaardag of nu is, maar wel 1 dag veel regen.
    We hebben het idee, dat je daar voor je studie en masterschap goede voorderingen maakt.
    DOE JE BEST !!
    Goede gezondheid en veel plezier.
    Opa en Leni

  • 03 Maart 2012 - 11:12

    Opa:

    Nog even dit, Jacq.
    Op vrijdag 2-3-12 zat ik De Pers te lezen en daar stond: Waar ben je nu
    J.v.D.?? Dat was je column over Koeweit. Je eerste krantenartikel ??
    Laten er maar veel volgen !! Opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Hier vind je verslagen van mijn reizen naar de Balkan, India en China, en de Arabische Golf.

Actief sinds 14 Jan. 2010
Verslag gelezen: 2787
Totaal aantal bezoekers 74898

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 24 Maart 2015

Australië

26 April 2014 - 10 Mei 2014

Tunesische bruiloft

24 November 2012 - 09 December 2012

Klimaattop Qatar

31 Januari 2012 - 03 Juli 2012

Arabische Golf

18 Februari 2010 - 12 Augustus 2010

Jacqueline op weg naar Tibet!

01 Mei 2008 - 15 Oktober 2008

OFN uitwisseling met Kosovo en Servie

Landen bezocht: