Koeweit, Dubai, Oman, Bahrein! - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu Koeweit, Dubai, Oman, Bahrein! - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu

Koeweit, Dubai, Oman, Bahrein!

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

20 April 2012 | Koeweit, Koeweit

Het is alweer te lang geleden dat ik hier wat heb geschreven! Sorry, het was ook weer erg druk. Eerst de vakantie (zonder wifi!), toen Sjoerd in Koeweit dus werk en vakantie in één, en toen keihard werken op de visumafdeling en aan/in Bahrein.

Maar laten we bij het begin beginnen: Dubai. Ik had eigenlijk verwacht dat dat nog veel extremer zou zijn dan Koeweit, maar dat valt mee. Het is wel wat meer ‘af’ dan Koeweit: het straatbeeld is wat netter met zowaar stoepen waar je op kunt lopen en geen halve zandbakken waar je doorheen moet, en het land is ingesteld op toeristen! En die zijn er ook wel, dat vond ik wel erg leuk even. In Dubai begonnen we met even heerlijk bijkomen op het strand, dat was echt fijn! Even bijkletsen, zwemmen, zonnen en echt uitrusten. Verder hebben we het 7-sterren hotel gezien (sliep best lekker ;) ) en de hoogste toren ter wereld. Ik heb nog heerlijk geshopt in de extreme malls, die dus niet heel veel verschillen van die in Koeweit behalve dat ze iets meer bijzondere kunst etc hebben. En we hebben heerlijk gegeten en gedronken (!!) in hele sfeervolle tentjes! Maar daarna heb je het al snel weer gezien eigenlijk, zoals jullie ook al zeiden. Dus wat dat betreft maar goed dat we toen door gingen naar Oman.

Eerst gingen we een dagje vanuit Dubai op en neer naar Musandam. Dat ligt los van de rest van Oman, beetje bizar als je op de kaart kijkt. Met een busje vol Duitsers gingen we naar de boot toe, een traditionele dhow. Daar hebben we de hele dag op gezeten en genoten van het waanzinnige uitzicht op de fjorden. Prachtig om te zien! En we voeren een stukje door de beruchte Straat van Hormuz, die Iran steeds dreigt af te sluiten. Dus mocht het gebeuren, ben ik er mooi nog doorheen geweest! Verder heeft Sjoerd ook nog gezwommen tussen het koraal en de vissen (ik ben een watje, ik vond het eng). En we hebben op een meter afstand dolfijnen gezien! Dat vond ik echt super! Heel erg leuk. Aan boord hadden we ook een heerlijke traditionele lunch met goede vis uiteraard. Geslaagde tocht dus.

Na een laatste nachtje in Dubai gingen we met de bus naar Oman, naar de hoofdstad Muscat. Mooie stad, aan het water dus ook veel rotsen en zee, forten en dergelijke. De stad is wel een beetje uitgestrekt wat wel onhandig was qua vervoer. Maar goed, we hebben een mooi paleis gezien, de mooiste moskee die ik ooit heb gezien (heel groot en van binnen erg kleurrijk en glinsterend) en een legermuseum met de geschiedenis van het land. Verder is het land heel vriendelijk, en zijn er veel sfeervolle tentjes waar je lekker kunt eten! Op een gegeven moment zaten we heerlijk in een tuin op de grond met allerlei kussens, met heerlijk eten: geweldig.
Maar daarna gingen we al snel door, want er is nog zoveel meer dan de stad! We hadden helaas wat gedoe met het autoverhuur bedrijf, dus toen kwam de auto pas een halve dag later… Daardoor zijn we wat sneller doorgeraced (uh gereden natuurlijk mama) naar Ras Al-Jinz, helemaal in het oostelijkste puntje van Oman. Daar zijn namelijk heel veel schildpadden, en elke nacht komt er minstens één aan land om eieren te leggen! Aldus de reisgids. We gingen hier ook voor het eerst kamperen in de vrije natuur, dat mag overal zomaar in Oman, ideaal dus om de kosten wat te drukken. Maar we hadden de tent ook echt in de vrije natuur neergezet, met alleen in de verte wat huizen in zicht. Ik vond het maar niks en was bang dat er zo iemand de tent binnen zou vallen die geen Engels zou spreken, of wat als er nou een kameel op de tent gaat zitten? Of iets realistischer dan misschien, een geit?! Dus geen beste nachtrust. Gelukkig mochten we om 04.00 uur al opstaan om naar de schildpadden te gaan. Dachten we: de gids bleef maar zoeken op het strand, en vond geen schildpad…. Jammer!! Maar ja niks aan te doen natuurlijk, gelukkig was er nog een leuk museumpje bij. Een kennisje had ook al gezegd dat ze er 3x geweest was zonder een schildpad te zien haha dus de gids klopt niet helemaal. Dat is al de zoveelste keer, de Lonely Planet is niet de beste keuze voor deze regio helaas. Gelukkig heb ik veel tips gekregen van mensen om me heen (dankjewel Irene, heb heel veel gehad aan de tips van Marlen, en we hebben nog gezellig koffie gedronken samen!).
Goed, na de bijna-schildpadden gingen we op weg naar Nizwa, weer ten hoogte van Muscat maar dan zuidelijker. Onderweg zagen we een prachtige woestijn: oranje, en een donkergroen palmbomenbos ervoor. Schitterend!! Maar ja stond niet in de planning, eind weg… Mooie foto’s gemaakt en verder gereden. In Nizwa hadden we een goed hotel met zwembad! Maar het dorp viel een beetje tegen: erg conservatief, bijna geen vrouw op straat. Iedereen staarde me weer lekker aan, gezellig. Dus toen zijn we maar vroeg gaan slapen, want de volgende dag moesten we ook weer vroeg op staan voor de Friday Market: veehandel. Heel erg leuk om te zien dat mensen vanuit de hele regio kwamen om een geit of koe of pluimvee te kopen of te verkopen in ruil voor een tapijt of televisie. Er waren ook bedoeien, die zien er helemaal mooi uit, de vrouwen dragen een soort maskers.
’s Middags gingen we op weg naar Jabel Shams, de Grand Canyon van de Arabische wereld. Dat was pittig rijden! Zie het bordje dat niet de hellingshoek aangeeft, maar zegt dat je recht omhoog gaat. Echt een fantastisch uitzicht onderweg, verschillende kleuren berg: roze, grijs, bruin, oranje, van alles. Je blijft maar kijken en foto’s maken!
Eenmaal aangekomen op de top, na een uur off-road rijden, hebben we eerst goed genoten van het uitzicht. Hier hadden we weer het plan om te kamperen, en dat kon binnen in een resort in een speciaal daarvoor gemaakt afdakje. Dat was dus een hele geruststelling. De volgende dag gingen we een tocht door de bergen lopen. Schitterend weer, maar wel zwaar.
Toen hadden we nog eens nagedacht over onze verdere plannen. Aangezien we nog een paar dagen over hadden, besloten we toch maar terug te gaan naar de woestijn. Je kunt toch niet naar huis zonder echte woestijn te hebben gezien! Dus gingen we weer op weg, wel via een iets andere route natuurlijk. Die best lastig te vinden was… Wat zeiden ze ook alweer over vrouwen en kaartlezen? Zoals veel dingen is dat bij mij en Sjoerd weer eens andersom, ik ben daar veel beter in haha. Maar hij ook in rijden dus dat kwam mooi uit. Hoewel je in Oman (/de Arabische wereld) niet goed hoeft te rijden, ik paste daar prima in het straatbeeld. Alles gaat gewoon wat flexibeler dan die strakke regeltjes in Nederland, maar het werkt best goed. Op al die ongelukken na dan ja dat is waar.

Goed, het hoogtepunt van de reis: de woestijn! Hij is écht oranje! We sliepen nu in een woestijn kamp, en dat was het gelukkig ook: na de voordeur stond je met je voeten in het zand. Super mooi, alles leek wel een ansichtkaart. En toen was er nog de optie om door een gids te worden rondgereden in de woestijn. Ja leuk idee. Maar onvoorstelbaar hoe dat ging, het was een achtbaan! Haha hij scheurde echt door die woestijn, over de bergen zand. Hilarisch en niet te beschrijven. We werden afgezet boven aan de berg om nog even te genieten van het uitzicht en toen liepen we met de schemering naar beneden naar ons hutje. En toen hebben we buiten geslapen (wel op een bed, er waren flink wat kevers, en ook schorpioenen). Geweldig! Echt heel leuk. Nou ja merk je verder weinig van natuurlijk, heerlijk geslapen.

De volgende dag gingen we dan weer terug naar Muscat. Toen ruilden we onze fourwheeldrive in voor een lelijk stadsautootje haha, wel weer even wennen. Maar dat was wel handig dus. Nog even genoten van het strand daar, het lekkere eten, en oja, een voedselvergiftiging. Dat was iets minder, ik heb me nog nooit zo beroerd gevoeld. Na een nacht was het gelukkig weer over en konden we naar huis, naar Koeweit.

Ja Koeweit! We zijn pas op de helft van het verhaal, dit wordt een lange.
Eerst moest ik nog even 3 dagen werken (in verband met Pasen zondag en maandag vrij). Dat was heel druk, want een collega was inmiddels ook op vakantie gegaan dus ik moest helpen op de consulaire afdeling waar de visa worden geregeld. Alles was nog nieuw dus dat was even hectisch! En ondertussen moest ik, als de Bahrein expert, daar natuurlijk ook nog mijn ogen voor open houden en tussendoor nog eens een rapportje schrijven. En dan ’s avonds nog op stap met Sjoerd. Ook hier hebben we goed van het culinaire leven genoten, en we hebben wat rondgehangen in de haventjes hier. In het weekend zijn we nog naar de grote moskee geweest, naar een houten boot van 80 meter, de Koeweit Towers (met die bollen, daar hebben we in geluncht) en we hebben als afsluiter een jetski gehuurd! Dat was wel gaaf, hadden we allebei nog nooit gedaan. Sjoerd heeft Mohammed, mijn huisgenoot, ook nog even snel ontmoet, en toen moest hij weer gaan helaas.

Maar ik heb hier genoeg om bezig te zijn. Sinds ik terug ben heb ik nog geen eens tijd gehad om mijn vrienden weer te zien, en eerlijk gezegd ben ik daar ook in m’n hoofd nog een beetje te druk voor. Afgelopen week ben ik 2 dagen naar Bahrein geweest met de ambassadeur, dus dat kostte ook wel weer wat voorbereiding en ik zit er nu het verslag van te schrijven. En ondertussen werk ik ook nog steeds op de consulaire afdeling, eigenlijk zo goed als de hele dag. En ik mocht met de ambassadeur nog mee naar de viering van Queen Elizabeth, een heel groot tuinfeest waar ook allerlei ministers aanwezig waren! We werden op de rode lopen gesalueerd door wat soldaten, en er waren nog meer mensen in dat soort pakken. Heel bijzonder! Oh en over bezoeken met de ambassadeur gesproken, ik mocht vlak voor Bahrein ook mee met een ontmoeting met de zus van de emir (dus de Koninklijke familie). Erg bijzonder om zo’n gesprek mee te maken. Maar ook in Bahrein heb ik veel gezien van de diplomatieke skills van de ambassadeur, en ik ben erg onder de indruk! Van de zus van de emir heb ik trouwens ook nog een mooie jurk gekregen, een traditioneel gewaadje (niet echt draagbaar). En een DVD van haarzelf. Ook vast erg leuk.

En dan kort nog even wat over Bahrein, het was goed om er weer rond te lopen. Ik heb nu ook nog een uurtje door de souq en omgeving kunnen lopen dus dat was ook leuk. Verder veel aankondigingen van de formule 1, maar amper toeristen. Het hotel was maar voor 20% gevuld. Elke avond is er nog protest, maar ik heb er wederom niets van gezien (dat is maar goed ook). Wel wat graffiti enzo. En ik heb wat bijzondere landmarks gezien waar ik veel over heb gelezen. Maar het ging natuurlijk om de gesprekken, die waren heel erg boeiend. Ik weet eigenlijk niet of ik zo open en bloot mag zeggen met wie, dus daar hebben we het nog wel over. Maar boeiend was het!
We moeten nog even kijken hoe we het verder gaan regelen, want ik kan er uiteindelijk niet voor langere tijd zelfstandig gaan zitten. Maar hoewel het gek klinkt is zo 1 of 2 dagen op en neer ook erg efficiënt te besteden en je krijgt echt wel een goede indruk door de gesprekken. En ik heb niet het gevoel dat we in een ivoren toren leven of iets dergelijks, dus het moet allemaal wel loslopen.

Komende tijd staat Koninginnedag op de planning (dat wij al op de 26e vieren) en begin mei komen mijn ouders alweer naar Dubai! De tijd gaat snel. Ik hoop bij jullie ook want dat is altijd wel een goed teken :)

Liefs Jacqueline



P.S.: nu ik de foto's toevoeg zie ik dat ik nog helemaal vergeten ben te vertellen over de mooie wadi (oase) en de forten die we hebben bezocht, onderweg in Oman. Nog meer moois dus haha.

  • 20 April 2012 - 16:26

    Vicky:

    Leuk om te lezen Jacq :) En om foto's te zien van jullie zo, nice :)

  • 20 April 2012 - 20:52

    Oma:

    Lieve Jacqueline, bedankt voor dit uitgebreide verslag. Ik lees het nog een keer over. Er staat zoveel in! Wat een ervaringen!! Ondertussen heb je heel veel gezien en vooral, wat ik begrijp, het nodige gehoord. Ik wil de wadi van de prinses wel eens zien. Nog even, dan zijn je ouders er en dan duurt het niet lang meer voor je terug bent in Nederland. Liefs

  • 20 April 2012 - 21:01

    Oma:

    Jacqueline, ik moet echt je reisverslag "goed" lezen. Hoe kom ik nu aan het woord "wadi"? Ik zal het woord "gewaad" wel bedoelen. Och, mensen op leeftijd!!! Liefs

  • 21 April 2012 - 14:50

    Eefje:

    Tof om te lezen! Sorry dat ik zat te zeuren om een blog hoor :-P Ik was gewoon nieuwsgierig. Het was de moeite waard zo te lezen, jullie reis. Echt mooie foto's ook. Geniet er nog van daar!!

  • 22 April 2012 - 11:19

    Angela Dril:

    Hé Zjakie! Wat een mooi verslag, voora Oman klinkt als een plek die ik graag zou willen zien :) Echt tof om te lezen hoe je je in al die diplomatieke kringen begeeft. Moet je terug in NL maar meer over vertellen! Hier alles goed, ik moet nu echt dringend aan de slag om mijn scriptie af te gaan krijgen én om mijn vakantie in juni te plannen. En volgende week naar Mozambique, ben benieuwd hoe het daar is!! Liefs en succes de komende tijd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Hier vind je verslagen van mijn reizen naar de Balkan, India en China, en de Arabische Golf.

Actief sinds 14 Jan. 2010
Verslag gelezen: 4928
Totaal aantal bezoekers 75896

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 24 Maart 2015

Australië

26 April 2014 - 10 Mei 2014

Tunesische bruiloft

24 November 2012 - 09 December 2012

Klimaattop Qatar

31 Januari 2012 - 03 Juli 2012

Arabische Golf

18 Februari 2010 - 12 Augustus 2010

Jacqueline op weg naar Tibet!

01 Mei 2008 - 15 Oktober 2008

OFN uitwisseling met Kosovo en Servie

Landen bezocht: