Staatssecretaris op bezoek - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu Staatssecretaris op bezoek - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu

Staatssecretaris op bezoek

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

14 Maart 2012 | Koeweit, Koeweit

Hallo,
Na een tijd van hard werken kan ik zeggen dat de Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, Ben Knapen, een succesvol bezoek heeft gebracht aan Koeweit! Hij kwam om een forum deels voor te zitten, het International Energy Forum, waar zo'n 90 ministers en dan ook nog eens bedrijven en organisaties op af kwamen, om energiebeleid (vooral olie en gas) te bespreken. Ze kwamen hier maandagavond laat aan en zijn nu weer weg. Een interview met Knapen over het forum is hier te beluisteren: http://goedemorgennederland.kro.nl/seizoenen/2012-03/afleveringen/14-03-2012/fragmenten/staatssecretaris_ben_knapen_over_energietop_in_koeweit Ik hoop snel meer foto's en nieuws te vinden, dat staat nog niet online.

Ik mocht helpen bij de logistieke voorbereidingen voor de Nederlandse delegatie en kreeg heel veel verantwoordelijkheid. Ik heb uiteindelijk ook even naast dr. Knapen gezeten, en de sessie bijgewoond waar hij co-chair was. Ontzettend leuk! Een grote conferentiezaal had ik wel gezien (VN, EU) maar nu was hij ook compleet gevuld, en zat ik tegenover (wel in de verte, oke) super belangrijke ministers!

Maar het werk was wel pittig. De voorbereidingen gingen tussen ons als ambassade, Koeweit, het ministerie van Buitenlandse Zaken, en het ministerie voor Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Zoveel betrokken partijen was erg ingewikkeld, vooral door de cultuurverschillen tussen Nederland en Koeweit die tot uiting kwamen. Maar dit vond ik tegelijkertijd heel erg leuk: als Nederlander wil je alles tot in detail weten. Als Koeweiti/Arabier: inshallah, op het moment zelf zal het wel goed komen. En dat komt het ook, maar dat is als Nederlander lastig aan te nemen als een staatssecretaris komt en je alles voorzien wilt hebben! Als je reist leer je cultuurverschillen kennen en er mee omgaan, maar er mee werken is weer een volgende stap heb ik geleerd. Maar het beviel goed! Uiteindelijk heb ik het draaiboek verzorgd, kamers voor bilaterale gesprekken geregeld, en wat andere contacten onderhouden.
Ben wel benieuwd wat mijn collega's van mijn werk vonden, het ging zeker niet vlekkeloos, maar uiteindelijk was iedereen wel tevreden geloof ik. Net hadden we een afsluitende receptie, waar ook Maria van der Hoeven aanwezig was, en heb ik toch mooi met een wijntje kunnen proosten op de goede afloop.

Dus hier was ik de afgelopen tijd zo druk mee. Nu is het klaar, en ga ik een klein beetje rust nemen. Maar niet teveel, want vanaf nu staat mijn thesis/Bahrein weer op de planning! Binnenkort ga ik er echt heen (nog geen datum bekend). En ik begon vanmiddag toen ik terug kwam van het forum meteen al met een beetje inwerken op de consulaire afdeling, zodat ik daar ook ingezet kan worden als het druk wordt (vooral in mei/juni). Genoeg te doen dus! Maar nu eerst genieten van een welverdiende rustige avond, al zeg ik het zelf ;)

  • 14 Maart 2012 - 19:12

    Oma:

    Geweldig Jacqueline wat er allemaal aan de hand is en waar jij bent betrokken. Ook helpen met de voorbereidingen enz. Super!!! Ik heb een belangrijke kleindochter, dat weet ik inmiddels overduidelijk. Een heel fijne rustige avond. Bedankt voor je verslag. Groetjes,

  • 15 Maart 2012 - 06:50

    Angela :

    Ha Zjak! Gefeliciteerd met het goede resultaat!! Klinkt leuk, leuk dat je daar zo helemaa mag meedraaien in het echte werk. En die scriptie, ach: INSHALA!

  • 15 Maart 2012 - 10:28

    Eefje:

    Wow, wat gaaf :-) Je werd wel meteen in het diepe gegooid. Geniet even van de welverdiende rust en succes met je scriptie (ga ik ook weer ff verder :-P)
    xx

  • 17 Maart 2012 - 19:43

    Opa En Leni:

    Jacqueline dat was gaaf al dat werk met die belangrijke mensen.
    Goed gedaan zeg. En na een paar dagen (?) op naar Bahrein.
    Liefs Opa en Leni

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Hier vind je verslagen van mijn reizen naar de Balkan, India en China, en de Arabische Golf.

Actief sinds 14 Jan. 2010
Verslag gelezen: 595
Totaal aantal bezoekers 74911

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 24 Maart 2015

Australië

26 April 2014 - 10 Mei 2014

Tunesische bruiloft

24 November 2012 - 09 December 2012

Klimaattop Qatar

31 Januari 2012 - 03 Juli 2012

Arabische Golf

18 Februari 2010 - 12 Augustus 2010

Jacqueline op weg naar Tibet!

01 Mei 2008 - 15 Oktober 2008

OFN uitwisseling met Kosovo en Servie

Landen bezocht: