Eerste reisjes - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu Eerste reisjes - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu

Eerste reisjes

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

29 Maart 2012 | Koeweit, Koeweit

Hallo,
De tijd vliegt voorbij. Morgen vertrek ik naar Dubai om met Sjoerd lekker vakantie te vieren en rond te reizen door Dubai en Oman, en als ik terug kom zit ik alweer op de helft van mijn tijd hier!
Afgelopen weken heb ik me gelukkig veel bezig gehouden met Bahrein, met als hoogtepunt een werkdag op locatie. Afgelopen maandag ben ik heen en terug gereisd, samen met een collega, en heb ik de hele dag nuttige afspraken gehad. Van het conflict is op een normale werkdag niets te zien, alleen zag ik wat weggewerkte graffiti, een muur met prikkeldraad erop en wat losliggende bakstenen. Maar er zijn nu wel elke dag protesten in dorpen rond de hoofdstad. Tot februari dit jaar was dat slechts eens per week (vaak in het weekend, na het vrijdagmiddaggebed). Politiek gezien ligt het helaas stil: de overheid wil dat het geweld stopt voordat ze de officiele dialoog hervatten; maar de oppositie wil eerst echte hervormingen en niet die van het BICI rapport. Voor 20-22 april staat de Grand Prix gepland, maar zoals jullie misschien al gelezen hebben (oa op nu.nl!) zijn er weer twijfels of die doorgaat, ivm de protesten. Dus eigenlijk kwam ik een beetje teleurgesteld terug haha. Maar het was zeker nuttig, voor de ambassade, en voor mijn onderzoek. Het plan is dat ik snel weer terug ga na mijn vakantie!

In Koeweit begint het leven steeds bruisender te worden. Ik heb nog veel sightseeing gedaan met mijn Egyptische vriend, die nu helaas weer terug naar huis moest. Maar we hebben gelukkig veel kunnen zien en doen, afgelopen weekend onder andere een dagje naar Failaka Island. Hier hebben we wat Irakese tanks gezien, van de inval in 1990-91. Verder was er bijna niks te doen daar dus toen zijn we heerlijk op het strand gaan liggen en ik heb er zowaar gezwommen. Was wel koud!!
Daarnaast heb ik nog meer vrienden gemaakt, via Munira, het Koeweitse meisje met de Porsche. Via/met haar heb ik nu een kunsttentoonstelling gezien, bijna een film gezien op de Italiaanse ambassade (na het aangeboden eten besloten we toch maar bij iemand thuis te gaan zitten), en een Spaans etentje gehad. En zo zaten we opeens in een luxe appartement met Spanjaarden en Italianen heimelijk terug te denken aan dat goeie, vrije, open Europa, onder het genot van een glaasje zelfgebrouwen wijn.

Thuis en op het werk gaat het verder goed, het is gezellig met mijn huisgenoot. Nu ligt het werktempo iets normaler, maar er is meer dan genoeg te doen. Mijn collega's zijn nog steeds aardig, dat loopt allemaal wel soepel. Na mijn vakantie ga ik me ook echt weer bezig houden met mijn scriptie. Ik heb er wel wat aan gedaan, maar er moet nog zoooveel!

Verder valt er niet zoveel te melden, want Koeweit is saai haha. Ik heb de meeste dingen al gezien. Toen ik in Bahrein was realiseerde ik me vooral ook weer wat een raar land Koeweit wel niet is. Niemand loopt op straat, iedereen pakt de (mega grote 4x4) auto. Er zijn wel dingen te doen en zien als toerist, maar je bent de enige. Iedereen gaat als activiteit naar shopping malls, om te zien en gezien te worden. Er zijn daar alleen maar luxe winkels zoals Gucci, Burberry, etcetera, en maar een paar H&M/Zara/Mango achtige winkels. Amper lokale winkels, alleen maar ketens. Je moet hard op zoek naar lokaal eten, en wordt doodgegooid met McDonalds en vrienden.
Het weer is hier heel wisselend, overdag is het best warm, rond de 30 graden rond lunchtijd. Maar ik heb ook al de eerste zandstorm meegemaakt. Ik zat in een restaurant, en binnen 5 minuten verdween het uitzicht! Je kon niks meer zien, en het waaide heel hard en het werd erg koud, ik denk een graad of 10. Ze zeggen hier ook dat je vier seizoenen in 1 dag mee kunt maken, en op sneeuw na geloof ik dat zeker.

Maar ik vermaak me nog prima, met de Europeanen en de Koeweitse meisjes die Koeweit nog veel saaier vinden dan ik!

Ik heb wel heel veel zin om lekker rond te gaan reizen en Sjoerd weer te zien! En lekker uit (en uit eten!) te gaan in Dubai! En al de dingen die we gaan doen in Oman beloven ook spectaculair te worden, maar dat zal ik nog even spannend houden tot ik weer terug ben.

Ik hoop dat het met jullie ook allemaal goed gaat, lekker zomer begint te worden? Ondertussen nog meer mensen afgestudeerd/werk gevonden/lekker aan het reizen/met andere dingen bezig? Ik ben erg benieuwd!

Liefs Jacqueline

  • 30 Maart 2012 - 06:51

    Angela :

    Ha Zjaks!

    Na onze conference-call weet je natuurlijk alles al, maar toch heel leuk om je stories te lezen. Naar Oman ben ik echt heel benieuwd, iedereen is zo enthousiast over dat land, ben heel benieuwd naar je verhalen!! Ik ga deze week ook op stap, we hebben een hele stoere camper (met tentje op het dak) gehuurd, en gaan hier de boel eens verkennen :)

  • 30 Maart 2012 - 09:55

    Petra:

    Heey Jacq, gaaf dat je toch naar Bahrein bent geweest en er hopelijk ook weer heen kan. Bijzonder weer is het daar, hier lijkt na een krap weekje van heerlijk lente weer, de winter weer begonnen, koud en bewolkt. Leeft er geen film of muziek cultuur in Koeweit?
    Veel plezier op reis, Dubai schijnt ook wel bijzonder te zijn maar na 2-3 dagen heb je alles wel gezien heb ik begrepen. Liefs

  • 30 Maart 2012 - 12:10

    Oma:

    Je beleeft heel wat! Toch wel leuk! Ooit heb ik van Marcel wel iets gehoord over Dubai. Het moet een luxueus land zijn. Daat hoor ik wel van je. Ik vind het heel leuk dat je zo "Het thuisfront" op de hoogte houdt van jouw leven in het Midden-Oosten.
    Liefs...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Hier vind je verslagen van mijn reizen naar de Balkan, India en China, en de Arabische Golf.

Actief sinds 14 Jan. 2010
Verslag gelezen: 909
Totaal aantal bezoekers 74918

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 24 Maart 2015

Australië

26 April 2014 - 10 Mei 2014

Tunesische bruiloft

24 November 2012 - 09 December 2012

Klimaattop Qatar

31 Januari 2012 - 03 Juli 2012

Arabische Golf

18 Februari 2010 - 12 Augustus 2010

Jacqueline op weg naar Tibet!

01 Mei 2008 - 15 Oktober 2008

OFN uitwisseling met Kosovo en Servie

Landen bezocht: