Laatste berichtje vanuit deze regio - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu Laatste berichtje vanuit deze regio - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu

Laatste berichtje vanuit deze regio

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

30 Juni 2012 | Koeweit, Koeweit

Hallo iedereen,
Zelfs deze website weet het: over 3 dagen ben ik thuis! Ik ben nog heel erg druk bezig met scriptie, werk, afscheid nemen en inpakken en opruimen, dus nog even een kort berichtje.

Afgelopen weken nog veel gereisd, naar Qatar en Bahrein. Qatar is erg vergelijkbaar met Bahrein qua sfeer. Het heeft alleen een mooiere skyline, erg mooie wolkenkrabbers daar! Maar verder relaxte sfeer, veel mensen op straat, ook de lokale Qatari werken. Fijn land! Dat is een beetje het contrast met Koeweit: hier werken de Koeweiti niet. In de krant stond een tijd geleden dat de mensen die bij de overheid werken, gemiddeld 16 minuten per dag aan het werk zijn. 16! Ze werken lang geen 5 dagen en als ze er zijn is het misschien een uur of 2, 3 dus zo komen ze aan dat getal. Anyway, in Bahrein en Qatar en Oman (UAE kan ik niet zo goed zeggen) werken de locals ook en dat vind ik toch wel prettiger, het is iets normaler dan dat alleen de expats werken voor Koeweit(i).
Verder in Qatar niet veel bijzonders gedaan. Ik had er van tevoren ook niet eens zo veel zin in: weer een Golfstaat, weer een shopping mall, weer een souq, weer een moskee... veel meer is het niet. Maar, toen ik mijn eerste taxi probeerde te vinden en dat niet lukte (grr) hing er opeens iemand uit zijn taxi en vroeg of ik een lift nodig had. Uh.. ja in Nederland nooit gedaan maar hier is het veilig... Ik sta hier alweer lang in de hitte... JA! Uiteindelijk het hele weekend met deze 2 jongens opgetrokken, hele aardige Tunesiers bleken het te zijn. Weer een vakantie adres er bij! Ja dat meen ik: ze hebben me al uitgenodigd bij hun familie, en echt gevraagd wanneer ik kom ipv of ik ooit langskom. Zulke aardige mensen hier in het Midden-Oosten!!

Mijn bezoek aan Bahrein afgelopen week (zondag-dinsdag) was erg indrukwekkend, echt met hele radicale mensen gesproken!! 2 mensenrechten NGOs die de feiten aan het licht brengen. Die rapporteren over de mensenrechtenschendingen. Alleen, eentje doet dat vanuit het Sunni perspectief, en de ander vanuit het Shia perspectief. Bizar! Over 1 gebeurtenis zijn 2 verhalen, en ik heb van beide verhalen foto- en videomateriaal gezien dat het ondersteunt. Dus wat is er nou gebeurd? Geen idee. Verder ook met een Minister van Staat gesproken (nou ja de ambassadeur, en ik mocht er bij zijn). Dat was ook heeeel erg interessant!! Moet nog even kijken hoe en waar ik hier wat over kan schrijven, publiceren, want het was allemaal wel echt inside information. Zat me ook te bedenken dat NGOs niet naar Bahrein mogen om dit soort werk te doen. Echt uniek dat ik deze informatie heb dus!

Ik ben dus helemaal enthousiast geworden over Bahrein en mijn onderzoek. Tijdens zomerkamp is er ook een symposium bij Clingendael, en na zomerkamp in Engeland, dus ik ga er nog even mee verder! En daarnaast natuurlijk ook in de vorm van mijn scriptie... De 1e versie moet 6 juli ingeleverd zijn, 2e versie op 15 augustus.

Ik heb wel zin om naar Nederland te gaan, om jullie allemaal weer te zien!! Maar eerlijk gezegd vind ik het ook heel erg jammer dat ik hier weg moet. Het werk is zo ontzettend leuk en interessant, je zit gewoon op het nieuws, je krijgt alle kansen, ontmoet altijd mensen met veel informatie en visie, alles lijkt hier gewoon te kunnen. Dat is ook zo met de werkgelegenheid hier: er zijn gewoon mogelijkheden, als je een goed idee hebt is er gewoon geld voor. Straks moet ik weer naar Nederland, afstuderen, en dan maar hopen dat ik een leuke baan krijg. Hier in de ambassade zit je 'veilig'; je hebt werk en moet er alleen zelf nog iets van maken. Maar in Nederland moet ik het weer helemaal zelf gaan doen! Eng. Maar we gaan zien wat het zal worden. Eerst weer lekker genieten van het Nederlandse leven, vrienden, familie, scouting, Nederlands eten... Het weer heb ik toch minder gemist dan ik dacht, ik vind het stiekem best lekker!

Dankjulliewel voor alle reacties, berichtjes, facebook-likes enz ;) vond het heel fijn om zo in contact te blijven. En tot snel maar weer!!!


Oh misschien handig om te zeggen: ik kom 3 juli om 18u aan op schiphol.
7-14 juli ben ik op zomerkamp
16-21 juli Engeland
dus tussen deze dingen door, of er na, kan ik met jullie afspreken :)

xx

  • 30 Juni 2012 - 16:35

    Oma:

    Lieve Jacqueline, leuk dat je dit bericht verstuurt. Natuurlijk valt het niet mee afscheid te moeten nemen. Partir c'est mourir un peu. Altijd is er weemoed als je iets afsluit, een opleiding of een stageperiode of wat ook. Een goede reis terug en ik hoop je speodig te ontmoeten. Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Hier vind je verslagen van mijn reizen naar de Balkan, India en China, en de Arabische Golf.

Actief sinds 14 Jan. 2010
Verslag gelezen: 866
Totaal aantal bezoekers 74905

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 24 Maart 2015

Australië

26 April 2014 - 10 Mei 2014

Tunesische bruiloft

24 November 2012 - 09 December 2012

Klimaattop Qatar

31 Januari 2012 - 03 Juli 2012

Arabische Golf

18 Februari 2010 - 12 Augustus 2010

Jacqueline op weg naar Tibet!

01 Mei 2008 - 15 Oktober 2008

OFN uitwisseling met Kosovo en Servie

Landen bezocht: