Uitwisseling II: naar Servie - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu Uitwisseling II: naar Servie - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu

Uitwisseling II: naar Servie

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

14 Januari 2010 | Servië, Belgrado

Dat was alweer reis nummer 2. Het ging weer snel! Het was heel fijn om iedereen weer terug te zien. En dat alles in een heerlijk warm Servie! Zo'n 30-34 graden. Gelukkig waren we veel binnen want ik kan niet goed tegen hitte...

maar wat hebben we gedaan? veel weer :-) maar minder dan in Kosovo. Maar dat was wel relaxt, aangezien we een hemels oord hadden ontdekt: een woonboot-hotel aan het water, echt ideaal.
Zondag kwamen we aan, lekker samen gegeten, elkaar weer even voorgesteld aangezien er 1 nieuw iemand bij was, en er wat nieuwe organisatoren bij waren voor dit reisje.

Maandag hadden we een ontmoeting met iemand van European Integration, de Europese Commissie, en 's middags met NGO Fraktal.

Dinsdag gingen we naar media ding (radio, tv, internet) BE92. Later in deze week kwamen we zelf ook nog op dit nieuws :-d zie mijn filmpje. 's middags gingen we die acties voorbereiden, en 's avonds liepen we nog een iets langere route door de stad voor een beetje sightseeing.

Woensdag was het politieke partijen dag. Oja en eerst nog het Humanitarian Law Centre. Dat was erg indrukwekkend. Ze lieten eerst nog een film zien over de oorlog. En hoewel ik wel eens wat van dat soort filmpjes had gezien, was het in deze omgeving toch wel heftig. We zaten dan wel gezellig in deze uitwisseling, het maakt je wel even bewust waarom we er ook alweer zitten. En dat die lieve vrienden misschien ook zoiets in hun omgeving hebben meegemaakt.
Hierna de rechtse partij DSS die tegen toetreding tot de EU is en tegen onafhankelijk Kosovo (zoals elke Servische politieke partij). En om het roer totaal om te gooien: hierna was een ontmoeting met iemand van de liberale partij LDP. Deze man was de Maarten van Rossem van Servie, en hij gaf een praatje met een biertje en een sigaret in z'n handen. Het was een heel aardige, open, grappige, zeurende man. Ik vond het geweldig!

Donderdag ontmoetten we iemand van een politiek activistische organisatie, Biro. Hij voert actie om de nadruk wat minder op Kosovo te leggen, dat Kosovo gewoon onafhankelijk is, en dat identiteit gaat om personen en niet dat het hart van Servie in Kosovo ligt.
's Middags hadden we een debat met elkaar, dat eigenlijk nog wel heftiger was dan dat in Kosovo. Ditmaal ging het ook over de Nederlandse neutraliteit.. mensen waren daar niet zo blij mee... We begrepen elkaar op dat moment niet zo goed. Als je het echt wilt weten moet je het maar vragen. Het was wel even heftig :-s maar nu zijn we weer goede vrienden gelukkig.

Vrijdag was het weer tijd voor de politieke acties. We hadden foto's gemaakt van mensen in NL, Servie en Kosovo, met allemaal eenzelfde eigenschap. Dus blauwe ogen, of tattoeages, of rood haar, enz. We moesten dan met mensen in gesprek gaan of ze konden zien waar iemand vandaan komt. Het idee was dan natuurlijk dat je dat niet kunt zien. Bij 1 iemand was de actie heel goed geslaagd. Die zei: ja hij is zeker een Albanees (= uit Kosovo), dat zie ik zo. Dus mijn mede-uitwisseling maatje: weet je het zeker? jaaa, ja dat zie je zo. weet je het echt zeker? ja. nou, het is dus iemand uit servie.
dus dat was wel goed :-) verder met wat mensen nog gezellige gesprekken gehad, maar veel spraken niet echt goed engels, of totaal niets.
's middags gingen we naar het Tito museum, was wel mooi! ook echt al zijn cadeau's stonden daar uitgestald, dat waren er veeeel niet normaal. en je zag ook uitallerlei delen van de wereld cadeau's, echt mooi. en z'n kamers, en z'n graf hebben we ook nog gezien.
en toen was het alweer de laatste avond. we gingen naar een feest op een boot, maar dat was niet heel geweldig. daarna gewoon nog gezellig gekletst tot half 5 's ochtends. dat kan natuurlijk ook!

ja het was weer een boeiende reis. en toen we landden op schiphol regende het, was het koud, en Nederland is nog steeds.. Nederland. nog steeds hetzelfde. maar ja. nu heb ik lekker vakantie en dat is ook wel fijn. ik had namelijk op vrijdag m'n thesis ingeleverd, en zaterdag scouting en een feest ter ere van mijn bachelor en mn zusjes eindexamen, en toen zondag meteen weg. dus nu even bijkomen... heerlijk.

en nu nog maar 1 reis :-( en die is naar NL en Brussel. ik heb die mensen maar 2 keer gezien, maar wel twee intensieve weken, waardoor je zeker wel wat deelt. Gelukkig zijn we met z'n allen erg actief op Facebook :-d dan mis ik ze niet zo erg.

fijne vakantie allemaal!