India, Nepal & China! - Reisverslag uit Peking, China van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu India, Nepal & China! - Reisverslag uit Peking, China van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu

India, Nepal & China!

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

30 Juli 2010 | China, Peking

Hallo,
De uitgebreide verhalen vertel ik later wel persoonlijk, maar aangezien ik nu graag even mijn email en Facebook wilde bekijken en dat niet kan (goh waarom niet?!) geef ik nu wel alvast een update :) Ik heb toch al betaald voor het internet cafe...

INDIA
Ik ben naar Delhi geweest, het Gandhi museum bekeken en Sjoerd opgehaald. We hebben heel hard geprobeerd om de WK-finale in Dharamsala te bekijken, met al mijn vrienden daar, maar we zijn gestrand in Chandigarh in een super de luxe hotel :D ook niet heel erg. Dus toen gingen we een dagje later naar Dharamsala. Daar heb ik Sjoerd aan heel veel mensen voorgesteld, hebben we lekker de toerist uitgehangen, en heb ik nog de laatste dingetjes geregeld. Toen was het echt afscheid nemen! Ik kreeg nog een extra lekkere lunch op kantoor en daarna hebben de meesten me uitgezwaaid. Raar hoor. Maar ik denk wel dat ik er ooit terug kom!
Toen gingen we eerst naar Agra, naar de Taj Mahal. Toen was ik best wel ziek, erg vervelend. Maar we hebben m gezien! Hij viel wel tegen eerlijk gezegd... Je hebt al zoveel plaatjes gezien en verhalen gehoord, maar hij is toch wel ietsje kleiner met wat je dan verwacht. Maar alsnog mooi!
Daarna in Delhi een stadstour gedaan. Dat was mooi, want nu heb ik echt alle hoogtepunten gezien. Maar we moesten heel erg haasten, dat was jammer. En het was warmmmm...
De dag er na wat rustiger aan gedaan. En toen vertrokken we 's avonds per trein naar...

NEPAL
Nou ja eerst hebben we nog 1 nacht 500m van de grens vandaan (nog net in India) geslapen. Toen per riksja over de grens haha. Mooi. Toen de bus naar Kathmandu gepakt. Daar kwamen we 's avonds laat aan (23.30u) en alles was donker en stil.. gelukkig was er nog 1 taxi voor ons. En was er nog een hotelletje open.
De volgende dag zijn we alsnog van hotel verplaatst, want het kon nog goedkoper (E4,50 voor 2 personen in plaats van 6 euro!). Toen was ik nog steeds niet helemaal lekker en zijn we eerst maar naar de dokter gegaan. Ontzettende buikkrampen :S . Antibiotica gekregen en toen ging het weer over, oja en een testje gedaan maar daar kwam niks uit dus het zal wel goed zijn!

Maar in Nepal hebben we heel rustig aan gedaan en vooral onze verdere reis uitgezocht. Beetje rondgekeken op het Durbar Square (foto's ben ik nu aan het uploaden op mijn Hyves!) en in Freak Street (waar ons hotel zat) en Thamel (de trekkerswijk). Nog n mooie sjaal gekocht :D en we hebben ook erg lekker gegeten. Nepal is echt super mooi, rustig, goedkoop (altijd mooi!), vriendelijke mensen (veeeel minder opdringerig dan India!)... Heerlijk land! Wil ik ook wel eens terug. Je kunt er ook de natuur in en wat we daar nu al van gezien hebben was prachtig!
Oh we hebben wel nog n bezoekje gebracht aan Boudha, waar een reusachtige stupa staat. Dit is de meest heilige plek voor Tibetanen buiten Tibet. Ik was weer even terug in mijn vertrouwde omgeving van gebedsmolens, oude Tibetanen, chuba's, wierrook enzovoorts. Heerlijk :)

Op zondag 25 juli vertrokken we 's ochtends vroeg per jeep (met z'n 2en, erg aso..) naaarrrr...

CHINA!
Maar eerst moesten we nog de grens over. Eerst 1,5 uur wachten omdat onze vergunning voor de Everest nog niet klaar was. In spanning wachten op het grenskantoor... Maar het is gelukt! Helemaal geen problemen. Dus toen begon ik eindelijk te geloven dat ik er echt was. Bij de grens zag je meteen Chinese tekens, de Chinese vlag hoog gehesen, modern kantoor... En dat aan de andere kant van de rivier met Nepal! Bizar.

De eerste nacht hebben we in Zhangmu geslapen, dat ligt vlak over de grens. Klein dorpje, regen... Maar ja langzaam aan beseffend dat ik in China ben! En vooral China, Tibet is over het algemeen minder zichtbaar...

De tweede dag reden we naar Old Tingri, dat lag geloof ik op 3500 meter ofzo. En dat voelde ik... barstende hoofdpijn, 's avonds misselijk, gebrek aan eetlust, toch maar iets naar binnen gestopt en dat er vervolgens weer uitgegooid... echt geen pretje. We zouden dus naar de Everest Base Camp gaan, maar op dat moment kon het me echt gestolen worden, ik voelde me zo beroerd!

De volgende dag ging het wel iets beter maar nog niet helemaal. Van de gids (oja we hebben een prive gids en chauffeur voor ons 2en) moest ik nog even wachten tot na de lunch.. en toen was het godzijdank over! Hoezee. Dus toen de auto in, 2,5 uur hobbelen over een weggetje, en toen waren we bij het Everest Base Camp!! MOOIII!!! Maar helaas geen Mount Everest want het was bewolkt...
Nu voelde Sjoerd zich niet lekker. Verder viel er ook niet heel veel te beleven haha dus we hebben lekker in onze tent gezeten. Het was een grote tent waar je in kon staan, er stonden er een stuk of 30. En er waren 2 wc's voor het hele kamp. Nou ja eigenlijk 4 voor de vrouwen 4 voor de mannen, maar ja, zo'n gezamenlijk Chinees toilet (2 gaten in de grond, naast elkaar), is toch niet je-van-het en de toeristen hielden het braaf bij 1 persoon tegelijk.
's Avonds laat was het dan zover: de wolkjes trokken weg! WAUW! Hij was bijna helemaal zichtbaar. Toen het donker was, was hij helemaal te zien, inclusief de top! Heb er foto's van gemaakt maar die zijn geloof ik allemaal zwart hahaha. Maar was erg mooi, een donkerblauwe lucht, sterren, en dan de sneeuw van de Everest die verlicht werd. Prachtig!!
En de volgende dag hadden we nog meer geluk en kon Sjoerd het ook zien: de hele Everest!! Echt geweldig mooi.

Toen gingen we verder op pad, een heeele mooie weg ook met veel bergen, open vlakten met heeelemaal niks (heerlijk!) en af en toe wat yaks, nomaden, boeren, een dorpje van een huis of 10... heeerlijk! Echt de middle-of-nowhere. Ik zie mezelf daar nog wel ns wonen, met m'n yaks en een tentje gemaakt van hun vacht... Fantastisch!

Nu zijn we in Shigatse (Rikaze in het Chinees geloof ik). Totaal tegenovergesteld van hierboven. Een moderne Chinese stad, met hier en daar een Tibetaans tintje. Nou ja, de mensen zijn Tibetaans, en het lijkt wel alsof er een China overheen is gezet, met moderne gebouwen, brede asfaltwegen, trottoirs (!! lang niet gezien!!), stoplichten (same!), grote kantoren... De namen van winkels en restaurants staat ook eerst heel klein in het Tibetaans en daarna GROOT in het Chinees. Raar hoor... aan de ene kant vind ik het wel fantastisch om echt in China te zijn, het is echt een fantastisch land. Maar aan de andere kant had het er op deze plek anders uit moeten zien!!! Hier had het nog Tibet moeten zijn en geen China.
Maar ja... mooi is het dus wel.

En de mensen! Zijn heel spontaan, iedereen vraagt waar je vandaan komt enzo. En op straat hebben ze echt nog niet veel buitenlanders gezien. Heel veel mensen zeggen ons vriendelijk gedag, zo van hee ik ken jou! haha. En ze worden allemaal erg verlegen, gisteren ook in een restaurant allemaal giechelen omdat ze allemaal nauwelijks Engels praten..

Ja het is echt super!! Vandaag gaan we naar Gyantse, en dan morgen op weg naar Lhasa!!! Daar kijk ik ook erg naar uit.

Vanaf Lhasa nemen we de trein meteen naar Peking. De trein is errrug duur geworden, en als je halverwege uitstapt betaal je net zoveel als dat je meteen naar Peking gaat! Dus dan doen we dat maar en dan hebben we iets meer dagen in Peking, om dat goed te zien. Ook zeker niet verkeerd!

Tsja foto's komen dus hopelijk nog.. hou m'n Hyves maar in de gaten! En als ik thuis ben ook weer Facebook..

Liefs Jacqueline

  • 30 Juli 2010 - 06:42

    Irene:

    Gaaf!! Wilde zeggen: veel plezier nog en geniet ervan! Maar geloof dat jullie dat sowieso wel doen :) xx PS. dat met die yaks en dat hutje.. ik kom wel op de koffie!

  • 30 Juli 2010 - 07:38

    Oma:

    Je verslag gelezen. Geweldig wat je samen met Sjoerd ziet en beleeft. Geniet van alles. Tot augustus. Liefs

  • 31 Juli 2010 - 10:24

    Angela:

    Laat je arme yaks wel met rust, die hebben hun vachtje zelf hard nodig! :) Veel plezier nog! Tot snel!

  • 03 Augustus 2010 - 06:38

    Roos:

    Hee lieve Jacq,

    Wat onwijs stoer! Heel veel plezier, lekker genieten. Ontzettend leuk om je verhalen te lezen. Zelf ben ik net terug van een paar dagen Antwerpen met 'mijn' Sjoerd ;-) Heerlijk genoten en een beetje kunnen uitrusten! Nu toch maar weer terug naar de scriptie...

    Veel liefs,

    Roos

  • 09 Augustus 2010 - 10:29

    Familie:

    Dag allemaal,

    Donderdag om 17.45 uur is het dan zover: Jacqueline komt weer aan in Nederland! Ze zou het zeker leuk vinden als er een groot welkomstteam zou staan, dus als je de mogelijkheid hebt...

    Groetjes, de familie van Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Jacqueline

Hier vind je verslagen van mijn reizen naar de Balkan, India en China, en de Arabische Golf.

Actief sinds 14 Jan. 2010
Verslag gelezen: 689
Totaal aantal bezoekers 76191

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 24 Maart 2015

Australië

26 April 2014 - 10 Mei 2014

Tunesische bruiloft

24 November 2012 - 09 December 2012

Klimaattop Qatar

31 Januari 2012 - 03 Juli 2012

Arabische Golf

18 Februari 2010 - 12 Augustus 2010

Jacqueline op weg naar Tibet!

01 Mei 2008 - 15 Oktober 2008

OFN uitwisseling met Kosovo en Servie

Landen bezocht: