Drie dagen Delhi & Twee weken religies bestuderen - Reisverslag uit New Delhi, India van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu Drie dagen Delhi & Twee weken religies bestuderen - Reisverslag uit New Delhi, India van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu

Drie dagen Delhi & Twee weken religies bestuderen

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

05 Mei 2010 | India, New Delhi

Hallo,
Vorige week kreeg ik dus opeens te horen dat ik mee mocht op het Interfaith Dialogue Program - 2 weken de grootste religies van India bestuderen, in het zuiden van India. Daar ben ik nu! Het is georganiseerd door de Foundation for Universal Responsibility, een organisatie die is opgericht nadat de Dalai Lama de Nobelprijs voor de vrede heeft ontvangen. Hij is dan ook de voorzitter.
Omdat het programma in het zuiden plaatsvindt ging ik alvast wat eerder naar Delhi toe, om daar lekker rond te kijken en m'n gips er af te laten halen! Voor dat laatste ging ik -alweer- naar het ziekenhuis. Dit was ietsje groter. Zeg maar gerust, een stuk of 100x groter. Reusachtig! Apollo, het grootste ziekenhuis van India. Hartstikke modern en luxe en 'normaal' maar dan wel zodat je gewoon binnen kunt lopen zonder afspraak, en maar 15 euro betaalt voor een bezoekje. Ik zeg, dat moeten wij toch ook kunnen?! (nee ik weet dat dat niet kan...) Dus m'n gips is er af. M'n pols deed alleen heel erg zeer toen het er net af was, ik kon hem echt amper bewegen. Dus het voelde wel fijn om m'n arm weer eens te zien, en te wassen :) maar het deed echt zeer! Nu gaat het al beter en als het over 4 weken niet over is moet ik terugkomen om eventueel foto's te laten maken.
Toen kon het echte leven en ontdekken beginnen, een heerlijk vrij gevoel! Ik vind Delhi echt een geweldige stad. Vergeleken met Dharamsala is het zo rijk, groot, ruim en groen! Echt geweldig. Dus ik heb genoten van de luxe (Pizzahut! Een superdeluxe lunch in een fancy restaurant! Winkels waar je in kunt lopen!). En ook veel gezien: het museum van Nehru, van Indira Gandhi (van Mahatma doe ik de volgende keer), de Gate of India, het national museum (niks aan!), en wat centrale plaatsen. Het was echt heerlijk om er even uit te zijn. En zoals tot nu toe altijd; ik ontmoette steeds weer wat mensen die toevallig naar dezelfde buurt moesten, in hetzelfde hotel sliepen, ook een trein moesten boeken, een Nederlander (de 1e tot nu toe!! Ze weet misschien nog iemand die m'n kamer wil huren tot augustus!). Kortom mensen die mij ook een beetje op weg konden helpen. Helaas was 1 daarvan wel een oplichter... Ik dacht eindelijk een aardige, fatsoenlijke Indier gevonden te hebben maar helaas. Het bleek weer niet waar te zijn. Dat was hard. Ik was gezellig met hem wezen shoppen, hij wees me de goede adresjes (achteraf hoorde ik dat hij waarschijnlijk door hen betaald wordt) en vertelde me veel over het leven in Delhi. Maar de volgende dag wilde hij daar geld voor zien. En hij bleef me ook redelijk achtervolgen enzo... Nee was geen prettige ervaring. Maar ik heb er van geleerd! Zoals m'n collega's al zeiden: vertrouw niemand! En dat is dus echt echt echt ECHT niemand.... Dat viel me best zwaar. Maar verder heb ik een geweldige tijd gehad.
Toen volgde het grote treinavontuur. Ik dacht eerst dat het 33 uur zouden zijn - eitje- maar het waren er 40. Ja best veel. De eerste nacht was nogal verrot. Ik was kapot maar kan/durfde niet te slapen, ivm man naast me en mijn bagage. En het schommelt als een malle! De tweede en derde dag en nacht gingen beter. En de tijd ging nog redelijk snel. Ik had wat nieuwe boeken gekocht maar ik heb ze nog lang niet uit. Het eten was best goed, alleen het diner was te pittig. Verder niet echt bijzondere gesprekken gehad, en het landschap (waar ik de trein voor genomen had, ik kon ook vliegen!) was ook niet zo bijzonder als ik dacht. Woestijn achtige gebieden, het ene wat groener dan het andere, maar dat was het ook ongeveer. Van dorpjes en steden kon je nauwelijks wat zien. Dus dat weten we ook weer! Haha.

En nu ben ik sinds maandagmiddag in Bangalore, de IT hoofdstad van India. Dit ziet er ook erg rijk uit, maar ik heb nog geen echte stadstoer gedaan. We hebben gisteren en vandaag het Sikhisme bestudeerd. Dat zijn mannen met baarden en zwaarden ;) en de heiligste plek voor hen is de Gouden Tempel in Amritsar die ik heb gezien! Het was erg intensief, want we hebben 2 dagen van 9.30u tot 17.00 uur zitten luisteren. Dat ben ik echt niet meer gewend! Maar ik heb er wat van opgestoken. Het is een vriendelijke religie, maar wel met ruimte voor maar 1 God. Ze claimen 'beter' te zijn dan het Christendom en de Islam omdat ze zeggen in 1 God te geloven; of hij nou Allah of God heet maakt niet uit, er is er 1. En ze zijn heel erg voor delen en hulp aan de samenleving, mits je heteroseksueel bent en je houdt aan de tradities, uiteraard.
Morgen en overmorgen gaan we de Islam bestuderen, en verder staan op het programma het Christendom, Hindoeisme, Boeddhisme en Jainisme. Elk geloof bestuderen we dus 2 dagen intensief, met een groep van 21 mensen tussen de 18 en 35. Tibetanen, Indiers, en monniken/nonnen. Ik heb er veel zin in!

Op de terugweg naar Delhi wil ik ook nog wat andere plaatsen bekijken. Ik denk nu aan Goa (toeristisch en een luxe strandleventje!) en Mumbai (Bombay). Dus dat ben ik nu een beetje aan het uitzoeken.
Groetjes

  • 05 Mei 2010 - 14:40

    Angela:

    zal jij de NS ff waarderen als je terug bent :) klinkt gaaf, wel een leuke verassing dat je hier opeens aan mee mocht doen! En meppen hè, als die kerels lastig zijn :)

  • 05 Mei 2010 - 18:13

    Gerda:

    Hi Jacqueline,

    Eindelijk ook maar eens een berichtje van mij. Leuk om telkens je verhalen te lezen over India. Lijkt mij niet fijn die treinreis :s. Terug dus maar vliegen of heb je een retourtje? Cool dat Delhi zo mooi was! Heel veel succes nog daar en GENIET!!!!

    xx

  • 05 Mei 2010 - 20:43

    Eefje:

    Hey Jacqueline,

    Ben net terug van 10 dagen bikkelen met Wereldreligies: wandelen naar Santiago de Compostela. Het was echt een hele ervaring, leuk en bijzonder! Jouw conferentie klinkt als een soort Wereldreligies in het groot. Moet wel heel interessant zijn, wat goed dat je dat gewoon mag doen voor je stage. Echt leerzaam en leuk!!

    Ik hoop dat de pijn in je arm snel overgaat. Veel succes op de conferentie, niet te veel meer treinen en gewoon veel plezier!

    Liefs Eefje

  • 06 Mei 2010 - 08:59

    Oma:

    Het lijkt mij heel waardevol om zoveel over verschillende godsdiens-ten te horen. Als je daar een verslag van maakt, wil ik dat heel graag lezen. De treinreis zal vermoeiend geweest zijn maar ja, je bent jong en dan is de vermoeidheid snel verdwenen.Voor een oude oma zoals ik zou het niets zijn.Liefs

  • 08 Mei 2010 - 19:21

    Irene:

    He Zjak! Klinkt weer goed! Echt geweldig hoe je zo veel energie steekt in het leren kennen van India :) Wel balen dat je dan ook de negatieve kant hebt gezien, maar het hoort er idd bij en zo te lezen laat je je er niet door ontmoedigen! Gelukkig heb je voor de treinreis wel een beetje kunnen oefenen met onze busreis naar Berlijn ;) Heel veel plezier nog bij het Interfaith Dialogue Program en ik kijk uit naar je verhalen! Veel liefs vanuit Amsterdam! xx

  • 16 Mei 2010 - 10:39

    Vicky:

    40 uur! Dude daar is een relaxt enkeltje Australië met de luxe van het vliegtuig helemaal niks bij!
    Je hebt het weer goed naar je zin zo te horen, wel super interessant zo al die regligies!
    Hoe gaat het inmiddels met je arm? Ik hoop dat het wat beter gaat! Zou rot zijn als je nou wéér terug moet voor foto's. Hope all is well at your end. Gaan gauw weer skypen als je terug bent, ik wil alles horen!
    Liefs Vicky

  • 16 Mei 2010 - 18:48

    Opa Gerard:

    Hoi Jaqueline,
    Nou zeg,ik ben al moe als ik de verslagen lees.
    Veertig uur met de trein, ik moet er niet aan denken!
    Fijn voor jou dat het gips eraf is.
    Scheelt toch al gauw een paar kilo (overdreven).
    Veel succes met het vervolg van je stage.
    Groetjes van Leni en mij.

  • 23 Mei 2010 - 06:41

    Maria:

    Hey,

    En hoe gaat het met je pols? Kun je die alweer pijnloos bewegen?
    Hoe was de rest van het programma en ben benieuwd hoe je je terug reis naar Delhi uiteindelijk heb gepland ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Jacqueline

Hier vind je verslagen van mijn reizen naar de Balkan, India en China, en de Arabische Golf.

Actief sinds 14 Jan. 2010
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 74915

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 24 Maart 2015

Australië

26 April 2014 - 10 Mei 2014

Tunesische bruiloft

24 November 2012 - 09 December 2012

Klimaattop Qatar

31 Januari 2012 - 03 Juli 2012

Arabische Golf

18 Februari 2010 - 12 Augustus 2010

Jacqueline op weg naar Tibet!

01 Mei 2008 - 15 Oktober 2008

OFN uitwisseling met Kosovo en Servie

Landen bezocht: