ziekenhuis, cricket & klooster - Reisverslag uit Dharamsala, India van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu ziekenhuis, cricket & klooster - Reisverslag uit Dharamsala, India van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu

ziekenhuis, cricket & klooster

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

26 April 2010 | India, Dharamsala

Daar ben ik de afgelopen weken geweest. Het ziekenhuis klinkt erger dan het is. Ik had al een tijdje last van m’n buik en ik was weer een dag ziek, en ik vond het toen wel lang genoeg duren. En een dokter doen ze blijkbaar niet aan hier ;) dus ging ik maar meteen naar het ziekenhuis. Ik kreeg wat medicijnen mee, maar die heb ik niet eens gebruikt want toen was het alweer over… Blijkbaar had ik wat professionele geruststelling nodig! Het ziekenhuis was klein maar het zag er redelijk goed uit. En de dokter was een Westerse vrouw van rond de 30! Grappig.

Vorige week zondag was er een nationale cricketwedstrijd hier vlakbij en de Dalai Lama kwam er ook op bezoek! Mijn collega’s hadden geregeld dat er van tevoren ook nog een optreden was van Tibetaanse dans, om maar weer eens de aandacht op Tibet te leggen. Cricket is hier dé volkssport, net als voetbal bij ons. Er is zelfs een tvzender die 24/7 cricket uitzendt. Eerst leek het niet te gaan lukken maar uiteindelijk had ik ook een kaartje voor de wedstrijd! En het was hilarisch! Echt ontzettend leuk om er bij te zijn geweest. Die Indiërs zijn door het dolle wat betreft cricket, ze gaan helemaal los. Bij elke bal die geslagen wordt staan ze op om te kijken waar die precies heen gaat en om te juichen en schreeuwen. Nog aardig goed voor de beenspieren! En ze juichten voor allebei de teams even hard, je kon echt niet opmaken wie voor welk team was. Het was erg gezellig! Het publiek bestond wel vooral uit Indiase mannen, dus ik was blij dat ik in de rij nog een vrouw alleen tegen was gekomen. Met haar heb ik uiteindelijk de hele wedstrijd gezien en hebben we samen de taxi terug genomen (was nog een half uurtje rijden). Erg gezellig!

Oja dat was ook het weekend waarin de Chinezen een kijkje in m’n email hebben genomen… Fijn. Ik weet niet of het persoonlijk bedoeld was omdat ik me nu zo inzet voor Tibet, maar prettig is anders. Ik heb er daarna geen last meer van gehad, maar het is toch een raar gevoel. Zeker gezien het feit dat ik straks naar China wil! Ik hoop dat ze me nog binnenlaten.. maar andere Nederlandse collega’s hadden daar ook geen problemen mee… Fingers crossed!

Vorige week ben ik nogmaals naar de bibliotheek hier geweest, voor informatie voor m’n fotoboek, maar ik heb nu alle Engelstalige informatie daar wel gehad. Vandaag ben ik naar een bibliotheek in een klooster geweest maar daar hadden ze ook niet bijster veel. Ik mis nog aardig wat informatie! Maar verder vordert het wel redelijk. Er werkt deze week nog een vrouw uit Engeland voor TWA. Ze is journalist en kijkt ook mijn artikelen door, dat is wel fijn om feedback te krijgen.
En het klooster was leuk om te bezoeken, heerlijk rustig en een vredige sfeer. Sowieso begin ik steeds meer begrip en respect te krijgen voor het boeddhisme!

Afgelopen weekend was uiteindelijk ook erg leuk! Ik zag er eerst een beetje tegenop, we hadden 2 dagen vrij en m’n collega/buurvrouw met wie ik meestal wel wat doe is op training in het zuiden des lands. Met de rest heb ik (nog) minder dus ik vroeg me een beetje af wat ik aan moest met al die tijd. En ik had ook een beetje heimwee, voor het eerst, en de cultuurshock is toch ook wel heftig… Er is gewoon nergens een extreem luxe leventje, dat kun je gewoon niet kiezen hier! Een en al armoede. Ik voelde me gewoon niet zo top. Maar ik heb me uiteindelijk hartstikke goed vermaakt! Zaterdag heb ik eerst mezelf en de vaat uitgebreid gewassen, dat kost ook nogal wat tijd zonder water uit de kraan… En daarna ging ik naar een tempel een half uur verderop. Met de bus. En dat ging goed! Dus dat was fijn. Grote tempel! En hier zetelt de Karmapa, een belangrijke lama. Uiteindelijk heb ik hem niet gezien, ik was er niet echt op voorbereid. Ik heb wel een andere dienst meegemaakt, per ongeluk haha! Maar wel leuk. Daarna ging ik shoppen in Lower Dharamsala, ik heb er ook Indiase kleren gekocht. ’s Avonds ben ik lekker uit eten geweest: pizza.

Zondag was de verjaardag van de Panchen Lama, de een na belangrijkste Lama van Tibet (na de Dalai Lama). Hij is 21 geworden, maar sinds zijn 6e is hij ontvoerd door de Chinezen dus niemand weet waar hij en zijn ouders zijn… TWA had een schilder- en schrijfwedstrijd georganiseerd. Schilders beelden de Panchen Lama uit hoe hij er nu uit zou zien, en nonnen schreven over wat de Panchen Lama voor hen betekent. Het trok enorm veel publiek en er waren ook heel veel monniken aanwezig! Dat had ik niet zo verwacht maar blijkbaar is hij dus wel echt heel belangrijk. Er was trouwens ook nog een hongerstaking van 12 uur van een kleine groep mensen.
Daarna was er in de tempel een dans door lama’s. Maar ze waren het aan het leren, slechts 1 van de ongeveer 15 mannen wist wat ie moest doen en de rest volgde hem gewoon! Haha. Dus soms draaide er een de verkeerde kant op, of zat ie met z’n kostuum en zichzelf in de knoop…

En ik kreeg vandaag leuk nieuws te horen: ik ga volgende week voor 2 weken op een soort training, een interreligieuze dialoog in Zuid-India! Met nog 21 anderen gaan we allerlei tempels, kerken en kloosters bezoeken en in discussie over geloven en dat soort dingen, in Bangalore, Mysore, Bylakuppe en nog een plaats. Lijkt me echt super! Zo’n beetje alle geloven zijn vertegenwoordigd in India dus dit leek me de ideale plek om zoiets te doen. Het is wel een beetje ver weg, 33 uur treinen vanaf Delhi, maar ja… Dus ik ga halverwege/eind deze week naar Delhi, daar m’n gips er af laten halen en ook nog wat sightseeing doen (maar uiteindelijk korter dan ik eerst dacht, maar ik kom er toch nog terug :D ) oja en kleren kopen want die heb ik te weinig/te weinig stof per kledingstuk en dan meteen door naar het zuiden. Hier staat meer info over de training, maar ook niet bijster veel haha: http://www.furhhdl.org/interfaith+2010 Ik ben benieuwd!

Groetjes Jacqueline

  • 27 April 2010 - 06:53

    Roos:

    Hee meis!

    Nog steeds mooi om je avonturen mee te krijgen hier in Nederland. Wat schrikken zeg, die Chinezen in je mailbox! Je vader had het al verteld toen we bij de bus stonden te wachten...

    Veel plezier op het trainingsweekend en je reis naar Delhi! Ik hoop dat je er veel leert en natuurlijk veel plezier hebt. En goed om te weten dat je jezelf ook goed in je eentje kan vermaken... het zal niet makkelijk zijn, maar you go girl!

    Hier in Lisse gaat het allemaal ook wel prima :-) Studie en stage lopen allemaal gewoon door, ik hol er soms wat achteraan, maar in het algemeen gaat het wel goed.

    Liefs,
    Roos

  • 27 April 2010 - 09:00

    Maartje:

    Ha Jacqueline,

    Wat leuk om je verhalen steeds te lezen. In het buitenland zitten in je eentje is een tijd van ups en downs die altijd net wat heftiger zijn dat thuis in je vertrouwde omgeving. Gelukkig weet je na een down dat er altijd een up komt. En volgens mij weet je prima een dipje om te buigen naar en top. En onthoud; je hebt altijd jezelf bij je!

    Maak er een leuke tijd van en veel plezier met je training.

    Veel groetjes,

  • 27 April 2010 - 09:46

    Oma:

    Jacqueline ik vind het fijn dat ik op deze manier op de hoogte blijf van alles wat je doet en meemaakt. Mij lijkt het een verrijking om het een en ander te horen van verschillende godsdiensten. Liefs

  • 27 April 2010 - 20:55

    Angela:

    Chinezen in je mailbox... klinkt echt naar, wat een eng idee zeg! Naja, zo lang ze nog niet onder je bed liggen valt het nog mee :)

    Leven hier gaat goed, laatste maand voor het afstuderen dus ik ben eh.. niet heel ontspannen. Maar heb nog wel ergens hoop dat het goed komt. Verder was Irene hier van de week, we hebben je inbreng gemist bij het bespreken van de tragische dood van Sugar Lee Hooper. Lijkt me goed als TWA haar ook herdenkt met een hongerstaking :p

    Veel plezier de komende twee weken, en enjoy Delhi!!

    groetjes uit Rivierenwijk

  • 05 Mei 2010 - 10:26

    Annemarie:

    heej Jacqueline,
    jij zit nu waarschijnlijk in zuid India voor die training, het klinkt alsof je al aardig 'ingeburgerd' bent in de indiase samenleving, en allerlei interessante activiteiten onderneemt. erg leuk! en dan ook nog bijdragen aan de 'tibetaanse zaak'. hoe weet je trouwens dat de chinezen in je mailbox hebben gekeken? wel een raar idee inderdaad. nou veel plezier en succes nog!
    Annemarie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Dharamsala

Jacqueline

Hier vind je verslagen van mijn reizen naar de Balkan, India en China, en de Arabische Golf.

Actief sinds 14 Jan. 2010
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 76191

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 24 Maart 2015

Australië

26 April 2014 - 10 Mei 2014

Tunesische bruiloft

24 November 2012 - 09 December 2012

Klimaattop Qatar

31 Januari 2012 - 03 Juli 2012

Arabische Golf

18 Februari 2010 - 12 Augustus 2010

Jacqueline op weg naar Tibet!

01 Mei 2008 - 15 Oktober 2008

OFN uitwisseling met Kosovo en Servie

Landen bezocht: