Ik ben in Dharamsala! - Reisverslag uit Dharamsala, India van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu Ik ben in Dharamsala! - Reisverslag uit Dharamsala, India van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu

Ik ben in Dharamsala!

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

21 Februari 2010 | India, Dharamsala

Hallo!
Daar ben ik dan: Dharamsala, India. Wat een reis. Maar ja de weg naar je doel is ook een doel he?! Nou in dit geval zeker. Waar te beginnen, ik heb al zoveel indrukken opgedaan….

Het begon allemaal met natuurlijk chaotische laatste uurtjes in NL. De backpack is KLEIN en wat ik wilde meenemen veeeell… Met 2 vacuumzakken heb ik nog wat kleren mee kunnen nemen, maar de rest bestaat vooral uit ehbo en toiletspullen. Maar ja kleren kan ik hier toch kopen. Uiteindelijk was mn tas nog geen 18 kilo! Maar wel propvol.

Na het afscheid op Schiphol vloog ik naar Helsinki, Finland, waar het -11 was. Ik moest er iets van 4 uur wachten, dus ging ik even met de bus de stad in. Helaas bleek het toch wel lang rijden, er was ook file, dus ben ik er maar kort geweest. Maar het was toch koud (hoewel het me nog meeviel) en niet bijzonder mooi. Er lagen wel meters sneeuw!

Toen vloog ik door naar Delhi. Fijn dat alle gezinnetjes en oudere mensen ook wilde slapen, net als ik…. Niet dus! Iedereen bleef wakker, en de man naast me wilde graag de Russische en Indiase nacht bekijken ofzo. Ik zat bij het raampje, dus dat was minder prettig. Eenmaal gebroken aangekomen in Delhi was het +22… heet. Vooral met de 3 lagen kleding + jas en sjaal die ik aanhad (dat kon tenminste ook nog mee zo ;) ). Ik moest hier wel zelf mn bagage overslaan. Bij het inchecken hielp een aardige Indier me. Totdat hij natuurlijk om het hoekje vroeg om fooi. Tsja… Hier moest ik ook nog even wachten op het vliegveld dus kon ik nog even m’n ogen dicht doen…

M’n vliegtuig naar Amritsar, een stad ten noordwesten van Delhi, had wat vertraging maar niet veel. In dit vliegtuig kwam ik al in gesprek met een aardige Sikh meneer. Het Sikhisme komt vooral in die regio voor, en in Amritsar staat ook de Gouden Tempel die voor hen heel belangrijk is. Sikhs zijn mannen met tulbanden en zwaarden (ik heb alleen wat minidolkjes en een soort speren gezien), de vrouwen bleken er nog aardig “normaal” Indiaas uit te zien.

Nou toen eindelijk per taxi naar m’n hotel. Onderweg was het onwijs wennen: links rijden, heeel veel brommertjes, riksja’s met en zonder motor, fietsen, wandelaars, alles gezellig naast mekaar op 1 snelweg. Dat was echt wel even een cultuurshock. De stad ook vooral, toen ik daar binnen reed. Één grote chaos voor m’n gevoel. Maar ja gelukkig weet de bestuurder wat hij doet.

Het hotel zou super de luxe zijn. Nou, dan wil ik de simpele kamers echt niet zien haha. Nee het was wel prima, maar oud, niet heel schoon, en simpel. Toen ben ik even een ommetje gaan lopen om te kijken hoe dat ging. En om slippers te kopen (vergeten). Dat ging op zich wel prima, iedereen staart je wel aan van ‘bij wie hoor jij? Wat doe jij daar alleen?’ maar verder ging het goed. Toen durfde ik het wel aan om naar de Gouden Tempel te gaan. Per riksja. Dat was ook wel apart. Je laat gewoon iemand anders voor je fietsen, hoe lui is dat! Maar ja ik kan toch niet fietsen met m’n armen dus ik vond het wel gerechtvaardigd. Ik voelde me stiekem toch ook wel de blanke die de zwarte laat fietsen. Hoewel alle Indiers natuurlijk ook zo’n riksja nemen, maar toch. Je bent je opeens heel bewust van je huidskleur. Dat werd alleen maar erger in de tempel. Eerst moest ik nog een keer terug (je moest je schoenen EN sokken buiten de tempel laten, niet in je tas; en iets over je hoofd) maar toen mocht ik naar binnen. Ik probeer steeds zo min mogelijk op te vallen maar dat lukt toch niet. Iedereen staarde me aan en er wilden heel wat mensen met MIJ op de foto! De eerste keer dacht ik dat ik een foto van hen moest maken, maar ze wilden met dat gekke blanke meisje op de foto…. Toen ik vervolgens aan iemand vroeg een foto van mij met de tempel te maken keek ie heel boos :S apart. Toen maar zelf gemaakt.

De tempel was ontzettend groot! Ik dacht onderweg al 2x dat we er waren maar de tempel was dus nog veel groter. Echt heel erg mooi. Het was een groot complex met witte buitenmuren en torens, en binnenin een vijver met daar middenin de echte gouden tempel. Heel indrukwekkend! Je kon er ook gratis (!) eten en dat leek me wel wat, maar toen ik het zag twijfelde ik toch over de hygiene en zeker op de 1e dag leek me dat niet handig. Dus toen ging ik daar in de buurt naar op zoek. Makkelijk zou je zeggen, hét toeristische punt. Nou mooi niet… ergens achteraf heb ik een tent gevonden waar niemand zat (meestal een slecht teken). Het leek wel alsof er een drugshandel gaande was. Of het waren toch de goede sausjes van de kok. Ik weet het niet. In ieder geval was het eten best prima, natuurlijk wel heet (dit was de no-spicy versie).

Toen lekker terug naar het hotel en slapen… van 21.00 uur tot 10.00 uur. Het is hier trouwens 4.5 uur later dan in Nederland.

De volgende dag wilde ik maar snel naar Dharamsala gaan. Die stad was zo druk! En ik voelde me niet helemaal op mn gemak. Ik had graag wat meer foto’s gemaakt maar ik viel al zo op en was al een beetje bang met al mn spullen dus ja. De directe bus bleek niet meer te rijden, ik zou moeten overstappen. Dat zag ik niet zo zitten met m’n armen en bagage (heb al een paar rare draaien met m’n duimen gemaakt door mn backpack…) dus ging ik toch maar met de taxi. ik deed er 6 uur over. Toen bleek m’n telefoon niet te werken dus kon ik m’n stage niet bellen dat ik er aan kwam… oeps. Ik ben er dus maar gewoon heen gereden. Bleek dat ik naar een andere vestiging moest. Dus de taxi chauffeur maakte nog een ommetje. Toen was ik er eindelijk!

Voor m’n gevoel ben ik dus donderdag om 8.30 uur met de auto naar Schiphol vertrokken en gisteren, zaterdag, rond 18.00 uur aangekomen.
Maar zo te zien is het het allemaal waard. Het is hier zo mooi!! Ik zit toch wel op 1500m hoogte. Maar ik voel me prima. Heb al een paar keer goed gegeten, ook gekruid en door anderen gekookt, maar vooralsnog valt het allemaal goed. De thee hier (met veeelll melk) is ook heerlijk!
De volgende keer zal ik wat meer vertellen over Dharamsala, maar voor nu heb ik wel lang genoeg getypt, en hebben jullie alvast wat te lezen.
Dus tot snel!
Liefs Jacqueline

  • 21 Februari 2010 - 12:14

    Joost Cl.:

    Hey Jacqueline,

    Al die indrukken die je maakt, wat bijzonder zeg. Wat wordt dit een mooie tijd voor je, geweldig Jacqueline. Na een lange reis ben je moe maar voldaan. Je kan beginnen met je avontuur. Je verhaal is erg leuk geschreven, kan het goed volgen. Heel veel plezier en succes komende tijd. Maak er een tijd van om nooit te vergeten. Geniet ervan.

    Groetjes uit Sassenheim van Joost C.

  • 21 Februari 2010 - 13:13

    Annemarie:

    hey Jacqueline!
    wat een leuke verhalen, inderdaad de reis alleen al is al een heel avontuur. gelukkig is het goed gegaan.
    die tempel waar jij voorstaat ziet er heel mooi uit. ik ben benieuwd hoe je stage zal zijn. tot je volgende berichtje!
    Annemarie

  • 21 Februari 2010 - 14:09

    Debbie Wassenaar:

    Hallo Jacqueline,

    Al een hele reis achter de rug. Nu genieten van alles om je heen !
    fijn om te horen dat je goed aangekomen bent.

    Debbie

  • 21 Februari 2010 - 15:15

    Marianne Lenterman:

    Hoi Jaqueline
    Spannend allemaal hoor en leuk om alles zo te lezen. 2 collega's van mij hebben een half jaar in India gezeten en zij hebben hun spijkerbroek gelijk veruild voor kleding uit India. Dan val je iets minder op en wordt je niet overal aangestaard! Zij hadden zelfs bij een plaatselijk winkeltje geregeld dat er ook westerse producten werden verkocht zoals toiletpapier enzo! Ik hoop dat het met je arm allemaal goed komt en heel veel plezier!
    groetjes uit het regenachtige saaie Lisse

  • 21 Februari 2010 - 16:30

    Angela Van Dril:

    Wow... echt ontzettend gaaf allemaal, al zullen al die indrukken vast ook wel even heftig zijn zo in het begin! Fijn dat je nu dan toch bent aangekomen, succes met het echte wennen daar! veel liefs, Angela (en alle kleine, groene jaloezie-monstertjes in mijn hoofd)

  • 21 Februari 2010 - 16:49

    Eefje:

    Hey!

    Ik ben blij dat je je reis hebt doorstaan. Lijkt me heel lastig met je arm en een buurman die niet wil slapen in het vliegtuig. Nu genieten van je stage, ik ben benieuwd wat je te wachten staat. Je kamer ziet er in elk geval prima uit en de omgeving ook, mooi!

    Succes en veel plezier verder!
    Eefje

  • 21 Februari 2010 - 17:27

    Oma:

    Fijn dat je heelhuids aangekomen bent. Erg leuk om te lezen hoe het jou deze dagen is vergaan. Liefs, oma

  • 28 Februari 2010 - 22:24

    Irene:

    Hee jacq! Shame on me.. maar ik was je site helemaal vergeten! Wel je hyves in de gaten gehouden, dus dat je de Dalai Lama hebt ontmoet heb ik meegekregen. Heel gaaf! Je verhalen klinken goed, al lekker aan het integreren :) Foto's zien er ook goed uit, en een boom in de gang is weer eens wat anders ;) Geniet er lekker van!! xxx Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Dharamsala

Jacqueline

Hier vind je verslagen van mijn reizen naar de Balkan, India en China, en de Arabische Golf.

Actief sinds 14 Jan. 2010
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 76191

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 24 Maart 2015

Australië

26 April 2014 - 10 Mei 2014

Tunesische bruiloft

24 November 2012 - 09 December 2012

Klimaattop Qatar

31 Januari 2012 - 03 Juli 2012

Arabische Golf

18 Februari 2010 - 12 Augustus 2010

Jacqueline op weg naar Tibet!

01 Mei 2008 - 15 Oktober 2008

OFN uitwisseling met Kosovo en Servie

Landen bezocht: