Integreren - Reisverslag uit Dharamsala, India van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu Integreren - Reisverslag uit Dharamsala, India van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu

Integreren

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

26 Februari 2010 | India, Dharamsala

Daar ben ik nu vooral mee bezig. Het lukt aardig want ik heb het erg naar m’n zin! Het is hier ontzettend mooi. Heel veel bergen, gekleurde huizen in de bergen, monniken, lieve mensen, echt super! Ik denk dat ik het hier wel 5 maanden uit hou. Alleen oppassen voor de apen.. die vind ik maar eng. Maar ze hebben me nog niet aangevallen :)

Ik heb m’n kamer een beetje ingericht, ik kan er nu koken op een gasstel en ik heb een privébadkamer. Wat dat betreft is het luxer dan in Utrecht! Maar het is redelijk koud en de badkamer is erg nat, waardoor er allemaal wormen op af komen haha. En er staat een boom in de gang, ja ja een boom in de gang… Waardoor als het regent de hal blank staat. En de afgelopen dagen heeft het helaas wel een paar keer geregend. Toch is het prima te doen zonder m’n jas (die wordt nu met de eerstvolgende taxi vanaf Amritsar naar hier gebracht… hopelijk…).

De stage is ook meteen maandag begonnen. Dat is 2 trappen op dus ik kan lekker laat opstaan :). Elke ochtend krijg ik van mijn collega/buurvrouw die heeerlijke melkthee die zo typisch is voor India en Tibet geloof ik ook. Ik ben echt verslaafd!
Op dit moment geeft de organisatie een 4daagse empowerment/leiderschapstraining op Sarha school, het ‘college for higher Tibetan studies’ waar ze Tibetaans en het boeddhisme studeren. Ik mag meekijken en dat is wel leuk om te zien, hoewel alles in het Tibetaans is… Ze doen veel spelletjes en korte cursussen zodat deze meiden de leiders van het Tibet van morgen worden. Grappig is dat ik ook heel veel van dit soort spelletjes en workshops heb gedaan, op scouting, het honours programme, enz. Wij verblijven ook op de campus dus ik slaap even niet in m’n “eigen” bedje.
Maar verder ben ik begonnen met de photojournal: teksten en foto’s verzamelen om er een mooi boek van te maken, dat de geschiedenis van Tibetaanse vrouwen beschrijft. Dat kan dan over de hele wereld gebruikt worden als promotie en om het verhaal verder te vertellen. Er zijn al veel foto’s en een aantal teksten gemaakt. Later zal ik ook nog iets met fondsaanvragen gaan doen en misschien nog dat filmscript. M’n collega’s zijn heel aardig! Ik heb ook de kaarten uit Nederland uitgedeeld en ze vonden ze erg mooi, vooral de bloemen! M’n collega’s maken me aardig wegwijs bij allerlei kennissen van ze (die ook weer voor andere organisaties werken). Via hen ga ik ook Engelse les geven aan iemand van de Gu Chu Sum, een beweging die opkomt voor politieke gevangenen. Ik heb eergisteren de eerste les gegeven, en hij wil gewoon beter leren spreken en lezen dus dat komt wel goed. Hij kan het al aardig dus dat is wel handig! Dat is van veel mensen hier niet te zeggen, maar dat maakt niet uit. Tot nu toe red ik me wel, vooral met m’n collega’s ook.

Ik heb trouwens nog geen gebruik gemaakt van mn gasstel want ik zou niet weten hoe ik sausjes moet maken haha. Ik ben van plan om een kookcursus te volgen. Tot nu toe heb ik vaak bij collega’s gegeten of ben ik uit eten geweest (dat is toch maar 2 euro, en er is Tibetaans, Indiaas, Chinees, Italiaans en Israelisch onder andere!). Ik zag laatst wel instant soepjes en wat sausjes, dus voor mezelf kan ik wel koken, maar ja het zou leuk zijn als ik mn collega’s ook eens bij mij uit kan nodigen, en dat ze het ook te eten vinden ;).

Ik ga eerder weg van de cursus, zaterdagavond, om op zondag naar de Dalai Lama te gaan voor een openbare lezing. Daar heb ik veel zin in!

Dus tot de volgende keer.

Liefs Jacqueline

  • 26 Februari 2010 - 11:19

    Ingrid:

    Hoi Jacqueline,

    Heel leuk om je belevenissen te lezen! Je stage klinkt erg interessant. En verder fijn dat je al aan het settelen bent. Geniet er maar van. Die beesten daar overwin je wel ;)

    Liefs Ingrid

  • 26 Februari 2010 - 17:22

    Oma:

    Lieve Jacqueline, wat leuk dat je dit allemaal mee kan maken. geniet ervan. Liefs,

  • 27 Februari 2010 - 11:47

    Maria:

    Hey Jacqueline!

    Klinkt leuk, interessant en avontuurlijk allemaal! Lekker dicht bij de natuur, wormen, apen.. :P
    Klinkt alsof je iig al flink aan het inburgeren bent. Enjoy de lezing morgen!!

    Liefs, Maria

  • 27 Februari 2010 - 15:41

    Angela Van Dril:

    Voor een eerste week ben je al behoorlijk bezig zeg! Echt knap, zeker met de taalbarriere (ik vond 't bij de duitsers soms al moeilijk :p)
    En mijn huisbaas is ook niet alles, maar hij heeft nog geen bomen in de hal geplant :)

    Doe de Dalai Lama de groetjes van me! (heel gaaf dat je hem gaat zien!!)

  • 07 Maart 2010 - 10:55

    Vicky:

    Hee Zjak,
    Die aapjes vind ik tof :D. 't Is weer eens wat anders dan ganzen en eenden hè ;).
    Liefs!

  • 08 Maart 2010 - 17:33

    Anita:

    Hoi Jacqueline,
    Heel leuk om je verslagen te lezen. Je maakt heel wat mee, een ervaring voor je leven! En zo te lezen is het ook nuttig wat je daar doet. Succes nog en we blijven je volgen!
    Groetjes van Gerard en Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Dharamsala

Jacqueline

Hier vind je verslagen van mijn reizen naar de Balkan, India en China, en de Arabische Golf.

Actief sinds 14 Jan. 2010
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 76191

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 24 Maart 2015

Australië

26 April 2014 - 10 Mei 2014

Tunesische bruiloft

24 November 2012 - 09 December 2012

Klimaattop Qatar

31 Januari 2012 - 03 Juli 2012

Arabische Golf

18 Februari 2010 - 12 Augustus 2010

Jacqueline op weg naar Tibet!

01 Mei 2008 - 15 Oktober 2008

OFN uitwisseling met Kosovo en Servie

Landen bezocht: