Uitleg over m'n stage :) - Reisverslag uit Dharamsala, India van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu Uitleg over m'n stage :) - Reisverslag uit Dharamsala, India van Jacqueline Dooren - WaarBenJij.nu

Uitleg over m'n stage :)

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

22 Maart 2010 | India, Dharamsala

Afgelopen week heb ik niet zoveel bijzonders gedaan dus ik zal eerst eens wat meer uitleg geven over m’n stage. Ik ben een fotoboek aan het maken over Tibetaanse vrouwen en hun geschiedenis, met daarin een prominente rol voor de Tibetan Women’s Association. Toen ik hier aankwam waren er een paar teksten en aardig wat foto’s. Ik moet dus nog redelijk wat teksten schrijven en daar ben ik nu vooral mee bezig. Het meeste staat niet op internet dus ik mag hier naar bibliotheken toe en met historici praten.
Ook komt er een artikel in over bejaarden, dus ik mag naar het bejaardentehuis hier om met wat bejaarden te praten. En er gaat een artikel over mensen die net gevlucht zijn vanuit Tibet en hier aankomen, dus ik mag naar het vluchtelingencentrum om met Tibetanen daar te praten. Dus dat lijkt me allebei erg leuk om te doen, zo hoor je nog meer achtergronden van de mensen hier. Aan het eind van mijn stage moet het boek klaar zijn. Voor de opmaak zijn we nog aan het zoeken naar een goede en goedkope ontwerper, dus als je tips of tijd +ontwerpskills hebt dan heb ik interesse!
Zelf ben ik er nog niet zo goed in dat ik dat kan doen.

Ik begin elke dag om 9.00 uur en stop rond 17.30 uur. Elke vierde zaterdag van de maand is voor iedereen vrij, en de tweede zaterdag van de maand alleen voor de Tibetanen. Dus afgelopen zaterdag moest ik gewoon werken.
Verder help ik mijn collega’s hier en daar met wat opdrachten, zoals speeches van tevoren doorlezen en teksten aanpassen.
Mijn naam is voor de mensen hier nog moeilijker uit te spreken dan in Nederland… zucht… dus ze noemen me ‘Zjek’ en als ik word geroepen zeggen ze ‘Zjek-La’ want dat is de beleefde vorm. Nu moet ik nog onthouden dat ze mij daarmee bedoelen haha! Mijn collega's zijn erg aardig maar ze praten wel heel vaak in het Tibetaans, dat is wel jammer.


Vrijdagavond ben ik naar de bioscoop geweest, naar de Bollywoodfilm ‘My name is Khan’. Moooie film! Wel een slap einde helaas. De bioscoop was nog redelijk hetzelfde als in Nederland, maar dan kleiner: 20 comfortabele stoelen en een groot scherm met beamer. De bioscoop was volgens de andere toeristen die er zaten wel duur (1,70, er zaten geen Indiërs of Tibetanen). De eigenaar zei dat dat kwam omdat hij zelf de ondertiteling heeft gemaakt. Ah, vandaar…! Het zou nog best kunnen ook trouwens want de ondertiteling was erg slecht en incompleet.

Naast scouting heb ik hier ook een soort SIB gevonden: 'Learning and Ideas from Tibet'. Dinsdagavond (!) vertelde een ex-politieke gevangene zijn verhaal in een klein zaaltje. Achteraf was het meer de geschiedenis van Tibet en 5 minuutjes over zijn leven, dus het meeste wist ik al, maar goed, het was alsnog boeiend. Voorafgaand kon je er ook Tibetaans eten en dat heb ik gedaan. Dat was wel gezellig want er waren iets van 15 toeristen in totaal, dus dan ontmoet je weer eens andere mensen. Elke maandag en vrijdag kun je er eten en daarna vertonen ze een documentaire over Tibet dus ik denk dat ik er wel vaker heen ga! Ik wilde vrijdag al gaan maar toen zat het vol (meer dan 30 mensen! Allemaal Westerse toeristen).

Afgelopen weekend heb ik bij Ngawang gegeten, hij had voor mij en z’n beste vriend gekookt. En zondag heb ik een tijdje bij een collega gezeten en gepraat, ook leuk.

Dus ik ga zometeen eerst Engelse les geven aan Ngawang en dan momo’s eten en movies kijken! Zo noemen ze het zelf: Monday Momo Movie night.

Groetjes

  • 22 Maart 2010 - 13:22

    Eefje:

    Hey Jacqueline,

    Echt zo leuk en interessant om te lezen wat je allemaal mag doen daar. Klinkt als een erg leerzame stage, goed voor je kennis over Tibet (echt een expert word je ondertussen) en voor schrijf- en onderzoekservaring. En goed voor je Tibetaans dus :-)Kun je daar al iets van brouwen ondertussen? En hoe is het met je arm ondertussen?

    Nog veel plezier en houd ons vooral op de hoogte!

    Liefs,
    Eefje

  • 22 Maart 2010 - 14:51

    Maria:

    Hey,

    Eindelijk duidelijkheid waarvoor je daar heen bent gestuurd ;) En fijn dat je een tijdelijke vervanging voor SIB hebt gevonden, om je afkickverschijnselen wat te verzachten ;)

    xx

  • 22 Maart 2010 - 15:18

    Angela:

    Kijk, mijn gezeur over wat je nou eigenlijk doet op stage levert wat op :) Leuk en afwisselend! Ik wil ook momo's. Zal eens zien of de Appie ze heeft...

    Zjek klinkt een beetje als Sjek...

  • 22 Maart 2010 - 15:18

    Angela:

    Kijk, mijn gezeur over wat je nou eigenlijk doet op stage levert wat op :) Leuk en afwisselend! Ik wil ook momo's. Zal eens zien of de Appie ze heeft...

    Zjek klinkt een beetje als Sjek...

  • 22 Maart 2010 - 18:45

    Roos:

    Hee lieverd!

    Wat een prachtige verhalen heb je allemaal te vertellen, wat leuk dat je zo veel meemaakt! Ik ben blij dat je er alles uit haalt wat erin zit en vind het fantastisch om mee te kunnen lezen :-). Het project waaraan je werkt lijkt me ontzettend leuk!

    Hier in Lisse verder alles goed, druk zoals altijd!

    Liefs en een dikke knuffel,

    Roos

  • 22 Maart 2010 - 18:45

    Roos:

    Hee lieverd!

    Wat een prachtige verhalen heb je allemaal te vertellen, wat leuk dat je zo veel meemaakt! Ik ben blij dat je er alles uit haalt wat erin zit en vind het fantastisch om mee te kunnen lezen :-). Het project waaraan je werkt lijkt me ontzettend leuk!

    Hier in Lisse verder alles goed, druk zoals altijd!

    Liefs en een dikke knuffel,

    Roos

  • 22 Maart 2010 - 18:53

    Oma:

    Wat een interessante uitleg over je stage.
    Ik denk, dat jij, met je taalfeeling aardig wat Tibetaans zult leren verstaan en spreken. Ik ben benieuwd.Dag Zjek-la Liefs,

  • 26 Maart 2010 - 18:08

    Marianne:

    hoi Jaqueline
    Leuk om te lezen allemaal
    En de Dalai lama ontmoet nou dat was vast heel bijzonder! Afgelopen zaterdag stonden we met de Shawano's in het Dorp met een vossen jacht de ouders mochten ook mee helpen! Ik was een soort pantomineclown! De kinderen vonden dat wel raar. Sjoerd was meneer scheuremaar!
    Morgen hebben de kids geen scouting want de leiding is een weekend weg! Oja en van de week was het weer in ieder geval lekker zonnig! Maar nog weinig tulpen wel veel narcissen in het park!
    Nou groetjes en lekker genieten

  • 29 Maart 2010 - 10:53

    Opa Gerard:

    Dag Jacqueline,
    Ik heb je laaste 2 reisverslagen gelezen.
    Ze zijn heel interessant, maar ik niet van planom je achter na te reizen. Wat heb jij daar toch een druk leven en met de beperkingen van de taal kun je goed om gaan.
    Hoe is het met je gezondheid? Wij kijken uit naar de volgende reisverslagen. Houd je haaks en het beste. Opa en groeten ook van Leni.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Dharamsala

Jacqueline

Hier vind je verslagen van mijn reizen naar de Balkan, India en China, en de Arabische Golf.

Actief sinds 14 Jan. 2010
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 76191

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 24 Maart 2015

Australië

26 April 2014 - 10 Mei 2014

Tunesische bruiloft

24 November 2012 - 09 December 2012

Klimaattop Qatar

31 Januari 2012 - 03 Juli 2012

Arabische Golf

18 Februari 2010 - 12 Augustus 2010

Jacqueline op weg naar Tibet!

01 Mei 2008 - 15 Oktober 2008

OFN uitwisseling met Kosovo en Servie

Landen bezocht: